Bild
Nästa artikel

Ferrari 599XX - racinglaboratoriet

GENÈVE 2009

Extrem aerodynamik, keramiska bromsbelägg och 700 hk i specialaren byggd enbart för bana.  

Ferrari 599XX kommer du aldrig att bli omkörd av på motorvägen. I så fall är bilen på rymmen från den serie med tävlingar ägarna till bilen ska köra under 2010/11. Ingenting för gatubruk, snarare ett sätt för Ferrari att omvandla tekniska och maskinella erfarenheter från Formel 1 i en extrem variant av en standardmodell.

599XX är vässad i allt, från den 700 hk starka V12:an som varvar upp till 9 000 r/min, till alla de synliga och dolda aerodynamikhjälpmedel som ska ge  ordentligt marktryck: 280 kg i 200 km/h, 630 kg i 300 km/h. Särskilt markanta är "öronlapparna" vid bakre sidostolparna och den stora diffusorn bak.

Fjädring och chassi kan ställas in efter en mängd parametrar och växellådan är specialutvecklad för att skifta ögonblickligen: 60 millisekunder.

Keramiska bromsar förstås, men även beläggen är keramiska. Utanför skivorna, mot fälgen, finns så kallade "doughnuts" som ska förbättra aerodynamik och kylning - en princip som används i Formel 1.

Pris eller produktionsomfattning har inte tillkännagivits.
Taggar: Nyheter
Ferrari 599XX - racinglaboratoriet
Ferrari 599XX - racinglaboratoriet
Ferrari 599XX - racinglaboratoriet
Ferrari 599XX - racinglaboratoriet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.