Bild
Nästa artikelFerrari 599XX - racinglaboratoriet
Publicerad 4 mars 2009
GENÈVE 2009
Extrem aerodynamik, keramiska bromsbelägg och 700 hk i specialaren byggd enbart för bana.
Ferrari 599XX kommer du aldrig att bli omkörd av på motorvägen. I så fall är bilen på rymmen från den serie med tävlingar ägarna till bilen ska köra under 2010/11. Ingenting för gatubruk, snarare ett sätt för Ferrari att omvandla tekniska och maskinella erfarenheter från Formel 1 i en extrem variant av en standardmodell.
599XX är vässad i allt, från den 700 hk starka V12:an som varvar upp till 9 000 r/min, till alla de synliga och dolda aerodynamikhjälpmedel som ska ge ordentligt marktryck: 280 kg i 200 km/h, 630 kg i 300 km/h. Särskilt markanta är "öronlapparna" vid bakre sidostolparna och den stora diffusorn bak.
Fjädring och chassi kan ställas in efter en mängd parametrar och växellådan är specialutvecklad för att skifta ögonblickligen: 60 millisekunder.
Keramiska bromsar förstås, men även beläggen är keramiska. Utanför skivorna, mot fälgen, finns så kallade "doughnuts" som ska förbättra aerodynamik och kylning - en princip som används i Formel 1.
Pris eller produktionsomfattning har inte tillkännagivits.
599XX är vässad i allt, från den 700 hk starka V12:an som varvar upp till 9 000 r/min, till alla de synliga och dolda aerodynamikhjälpmedel som ska ge ordentligt marktryck: 280 kg i 200 km/h, 630 kg i 300 km/h. Särskilt markanta är "öronlapparna" vid bakre sidostolparna och den stora diffusorn bak.
Fjädring och chassi kan ställas in efter en mängd parametrar och växellådan är specialutvecklad för att skifta ögonblickligen: 60 millisekunder.
Keramiska bromsar förstås, men även beläggen är keramiska. Utanför skivorna, mot fälgen, finns så kallade "doughnuts" som ska förbättra aerodynamik och kylning - en princip som används i Formel 1.
Pris eller produktionsomfattning har inte tillkännagivits.