![E-Type återföds i Growler](https://okfl-static-files.s3.eu-north-1.amazonaws.com/automobil/public/styles/main_image_full/public/images/2011/02/Growler_1.jpg?itok=hSmfJCJZ)
E-Type återföds i Growler
E-Type fyller halvsekel, men Jaguar tänker inte återuppta produktionen. En rik schweizare tog saken i egna händer.
Det var på bilsalongen i Genève 1961 som Jaguar E-Type första gången tog emot publikens jubel. Modellen kom att bli en av bilvärldens allra största ikoner – och i år fyller den 50 år.
Jaguar firar med en trimmad och ovanligt utspökad version av XKR. Det duger inte, tänkte en rik man från Schweiz. Han har bett svenska dataillustratören Bo Zolland och den schweiziske designern Robert Palm att skapa honom en modern tolkning av E-Type.
Resultatet är Growler E 2011, som bygger på arkitekturen från en modern XKR. Den kompressormatade V8-motorn lämnar normalt 510 hk men ska i Growler trimmas till 600 hk.
Flitigt användade av kompositmaterial och kolfiber har gjort att man lyckats sänka bilens tjänstevikt med cirka 200 kg, till runt 1 550 kg. Det gör att 0-100 km/h ska klaras av på under 4,0 sekunder.
Beställaren, som vill vara anonym, överväger att tillåta flera exemplar byggas om det finns önskemål. Men bara ett fåtal exemplar är aktuellt, och dyra lär de bli.
Någon information om när det första exemplaret är klart finns inte i dagsläget.
Vad tycker du om skisserna, ser det lovande ut? Kommentera!
Kommentarer
Nice
Vill ha!!!
Detta var den, helt utan konkurrens snyggaste retrobilen jag sett. Om tillverkningen kommer igång kommer den med största sannolikhet bli en minst lika stor ikon som ursprungsversionen blivit under de senaste 50 åren.
Hatten av!
En riktig drömbil! Jaguar har visst inte de bästa ideérna själv, så här långt i alla fall. Den här bilen visar att det kan vara bra att också låta utomstående förmågor komma till tals.
Helt makalös. Heder åt den svenske designer som åstadkommit detta.
Vacker!
En helt underbar design överallt, förutom att de skall skippa de dubbla lyktorna fram, till förmånen för "singellyktor" pga att motorhuven ser då ngt bredare ut och att den liknar Orginalet ännu mera.
Annars blir det för "plottrigt" fram.
Otroligt snygg, bra jobbat den här skulle jag vilja ha.
Snyggt! Johan har rätt i att ta bort två lyktor fram och sen är inte intagen på sidorna snygga. Kul idé!
Ursnygg, läcker, sexig! Sådär ska en modern E-type se ut.
Jättesnygg, men egentligen en Toyota 2000GT replika!?