Drömgaraget
Det är Gudruns förtjänst att Lars och Anita Nordzell har ett så fint
garage. Den riksbekanta orkanen ödelade i januari förra året nämligen
det gamla vagnslider där paret förvarade sina bilar. Taket slets av i
stormen och väggarna rasade. Uppförandet av den nya byggnaden blev
trots katastrofen ett glädjefyllt projekt, nu skulle drömgaraget
äntligen bli verklighet!
Resultatet går under namnet Galleri Carisma och rymmer fem bilar. Garaget har inga portar, Lars vill kunna titta på sina bilar när han sitter på verandan vid huset. Och så får ju bilarna så fin utsikt ner mot sjön! På det nylagda tegelgolvet kantat av träfris, står en noga utvald samling vagnar.
Alla har olika uppgifter och syften och var och en speglar sin ägares intressen och smaker. Att samlingen skulle vara komplett vill dock Lars inte riktigt hålla med om. Garaget är visserligen fullt men plats finns för ett till, placerat i vinkel mot det befintliga. Där skulle en Porsche 911 Carrera 4S, eller kanske en Aston Martin DB9, passa alldeles utmärkt…
KLASSIKERN mercedes slk 230 Kompressor 1999
»Jag har alltid drömt om en Mercedes Pagoda, alltså en SL från slutet av 1960-talet, och letade länge efter ett fint exemplar. Men eftersom jag inte är särskilt road av att meka drog jag mig för att köpa en så gammal bil. När jag fick se en SLK för första gången - den ser mycket bättre ut i verkligheten än på bild - föll jag direkt. Snygga och rena linjer, och så det geniala taket. Att den skulle vara silvermetallic med roströd inredning var självklart, det är den snyggaste kombinationen. Jag är över huvud taget noga med att det ska vara rätt färger på mina bilar, kulörerna ska matcha bilarnas personligheter och dessutom måste de passa bra ihop med varandra. Jag köpte min SLK lätt begagnad och har sedan dess kört 4 000 mil, en fantastiskt användbar bil. Enda nackdelen jag kan komma på är sittkomforten, den kunde vara bättre. Den här blivande klassikern har jag tänkt behålla livet ut, möjligen skulle en mörkblå Maserati Spyder med naturfärgat läder kunna locka mig till byte.«
pojkdrömmen ferrari 550 maranello 1999
»Detta är den optimala pojkdrömmen. En röd Ferrari med tolv cylindrar - det blir inte bättre! För mig blev det verklighet förra året när jag hittade en sparsamt körd 550 Maranello med manuell växellåda. Jag köpte den nere i Malmö hos bilfirman Autoropa, ett ställe jag verkligen kan rekommendera. Trots att bilen ser ut och känns som om den vore ny hade den sjunkit avsevärt i värde. Den kändes som ett klipp. Hittills har jag kört omkring 400 mil och höjdpunkten var när jag och Anita kunde vrida ur V12:an på Mantorp i somras. På långa rakan drog jag ifrån en viss herr Tony Rickardsson. Visserligen körde han en liten 355:a men killen är ju i alla fall världsmästare flera gånger om! Mindre kul var det att åka dit för fortkörning här i samhället. 61 knutar på 50-väg, det kör de flesta. Men det är killen i Ferrarin de tar.«
älsklingen jaguar XJR v8 supercharged 1998
»Om jag var tvungen att sälja alla bilar utom en skulle det nog bli Jaguaren som blev kvar i garaget. Den är snabb och bekväm, rymmer fem och så är den så infernaliskt vacker. Titta bara på hur fint det sandfärgade skinnet går mot den solida, mörkgröna lackeringen. Ahh! Dessutom passar den bra ihop med gården, ståndsmässig och tidlös. Jag hittade den på Förenade bil i Malmö, den är såld ny i Sverige och har bara gått 6 000 mil. Trots det var den inte särskilt dyr, Jaguarer sjunker liksom alla lyxbilar fort i värde i början. Hittills har ägandet varit bekymmersfritt förutom att innerbackspegeln ibland trillar ner i knäet! Men va tusan, bilen är ju engelsk! Jag ska behålla den så länge jag någonsin kan, möjligen skulle jag kunna tänka mig att byta in den mot en mörkgrå Maserati Quattroporte med beige skinnklädsel. Men nej, jag tror att Jaggan är svår att ersätta.«
diversebilen volkswagen polo gti 16v 1998
»När vi skulle köpa en diversebil för ärenden på trakten och för utlåning till barnen blev det en liten Polo. Men vi kunde inte köpa vilken trist folka som helst, det blev en GTI med 100 hästkrafter och Colour Concept-paket. Jazzblå exteriör och matchande inredning med superbekväma Recarostolar, en kombination som passar denna ax-snabba busbil perfekt. Det är en av få bilar vi köpt helt ny men tyvärr dröjde det inte särskilt länge innan rosten fick fäste. Och trots att bilen var servad ordentligt gick kamaxelremmen av härom året med stora motorskador som följd.« (Sedan några månader är Polon ersatt av Jaguar X-Type Estate, med fyrhjulsdrift och stora sexan är den en optimal vinterbil, säger Lars.)
gårdsbilen mazda b2000 pickup 2000
»Gårdsbilen har bara gått 2 000 mil på sex år men är ändå oumbärlig. Med en specialbyggd kratta på släp håller jag grusgångarna snygga och alltid är det något stort och tungt som måste fraktas någonstans. Det långa flaket tar ett tons last och jag tycker Mazdan är snygg för att vara en pickup. På vintern är den lite lätt i bakvagnen, det behövs en älg på flaket för att framkomligheten ska bli någorlunda. När det blir dags för en ny liten lastbil får det nog bli en med fyrhjulsdrift.« *