Bild
Nästa artikelDjupdykning i tvåtakt
Publicerad 25 januari 2010
Teknik
Brittiska Lotus Engineering utvecklar en tvåtaktsmotor med variabel kompression. Se hur den fungerar!
Den går på såväl bensin som på förnyelsebara bränslen, Lotus experimentmotor Omnivore. Motorblock och topplock är gjutna tillsammans i ett stycke och med hjälp av en "puck" som skjuts in i förbränningsrummet ändras kompressionsförhållandet vid behov.
Motorn utnyttjar tvåtaktscykelns fördelar och med hjälp av direktinsprutning av bränslet lovar Lotus att deras nya motorteknik ska vara upp till tio procent snålare än den mest effektiva direktinsprutade fyrtaktsmotorprincipen.
Exakt hur det fungerar visar den här animationen. Lek och lär!
Motorn utnyttjar tvåtaktscykelns fördelar och med hjälp av direktinsprutning av bränslet lovar Lotus att deras nya motorteknik ska vara upp till tio procent snålare än den mest effektiva direktinsprutade fyrtaktsmotorprincipen.
Exakt hur det fungerar visar den här animationen. Lek och lär!