Bild
Nästa artikelDebut för Honda CR-Z!
Publicerad 12 januari 2010
Detroit 2010
Äntligen - en efterträdare till sportvagnsklassikern Honda CRX. Nya CR-Z bevisar att en hybridbil kan vara riktigt läskande.
Förutom de fräcka och typiskt Honda-egna linjerna lockar nya CR-Z med spännande hybridteknik. Det är världens första hybridbil med manuell sexväxlad låda. Honda CR-Z är också världens första hybridbil med tre olika körprogram och varierbar mappning för gaspådrag och styrning, men även av klimatanläggningen, stopp- och startsystemet samt graden av ingrepp från hybridsystemet.
Honda CR-Z drivs dels av en 1,5-liters bensinmotor på 124 hk/174 Nm, dels av en elmotor på 14 hk/78 Nm. Elmotorn är placerad mellan den tvärställda motorn och växellådan. Honda anger förbrukningen till 5,0 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 117 g/km.
Elmotorn bidrar till en plan vridmomentkurva men med en topp vid 1 500 r/min för stark lågvarvskaraktär. Sportigt avgasljud lovas också.
Kilformen med tvärt avhugget bakparti är i linje med många andra Hondamodeller, både gamla och nuvarande. Den europeiska versionen får varselljus med åtta LED-lampor i fronten och ett litet baksäte som kan fällas undan med enkelt handgrepp.
Europeisk premiär sker på Genèvesalongen i mars och i maj är det tänkt att försäljningen i Sverige ska starta. Pris ännu okänt.
Honda CR-Z drivs dels av en 1,5-liters bensinmotor på 124 hk/174 Nm, dels av en elmotor på 14 hk/78 Nm. Elmotorn är placerad mellan den tvärställda motorn och växellådan. Honda anger förbrukningen till 5,0 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 117 g/km.
Elmotorn bidrar till en plan vridmomentkurva men med en topp vid 1 500 r/min för stark lågvarvskaraktär. Sportigt avgasljud lovas också.
Kilformen med tvärt avhugget bakparti är i linje med många andra Hondamodeller, både gamla och nuvarande. Den europeiska versionen får varselljus med åtta LED-lampor i fronten och ett litet baksäte som kan fällas undan med enkelt handgrepp.
Europeisk premiär sker på Genèvesalongen i mars och i maj är det tänkt att försäljningen i Sverige ska starta. Pris ännu okänt.