Bild
Nästa artikelCTS-V nu i läcker coupéform
Publicerad 5 januari 2010
Nyheter
Cadillac CTS-V Coupe lockar inte bara med förföriska linjer. Under huven ruvar en kompressormatad V8.
När Cadillac CTS-V satte rekord runt Ringen för fyrdörrarsbilar tappade Tyskland hakan. Till råka på allt var det inte någon dekorerad racerförare som gjorde det - utan en lagom fet bildirektör från Detroit!
Cadillac har dock inte nöjt sig med detta, utan visar nu också en coupéversion av CTS-V, med allt godis från V-modellen förpackat i ett smäckert skal. Cadillac CTS-V Coupe behåller den kompressormatade V8:an från sedanmodellen, men blir fem centimeter kortare och lika mycket lägre. Däremot blir den bakre spårvidden ett par centimeter bredare. På klassiskt coupémanér saknas mittstolpe.
I standardutrustningen ingår magnetorheologiskt styrda stötdämpare och man kan välja mellan manuell låda eller automatlåda. Sex växlar får man i båda fallen och kraften förs vidare till bakhjulen. Recarostolar kostar extra, men de lär behövas - redan sedanversionen kastade sig runt Nürburgrings nordslinga på under åtta minuter och coupén lär inte vara långsammare.
Cadillac har dock inte nöjt sig med detta, utan visar nu också en coupéversion av CTS-V, med allt godis från V-modellen förpackat i ett smäckert skal. Cadillac CTS-V Coupe behåller den kompressormatade V8:an från sedanmodellen, men blir fem centimeter kortare och lika mycket lägre. Däremot blir den bakre spårvidden ett par centimeter bredare. På klassiskt coupémanér saknas mittstolpe.
I standardutrustningen ingår magnetorheologiskt styrda stötdämpare och man kan välja mellan manuell låda eller automatlåda. Sex växlar får man i båda fallen och kraften förs vidare till bakhjulen. Recarostolar kostar extra, men de lär behövas - redan sedanversionen kastade sig runt Nürburgrings nordslinga på under åtta minuter och coupén lär inte vara långsammare.