Bild
Nästa artikelCayman leder vägen för en ny VW-Porsche
Publicerad 12 september 2008
Spy shots * Automobil Secret Service
Gamla VW-Porsche 914 var en Porschekonstruktion med en VW-motor. Nya generationen Cayman/Boxster förebådar en återuppståndelse för VW-Porschen.
Utvecklingen av nya generationen Cayman/Boxster är i full gång. Testmulans popnitade skärmbreddare antyder att spårvidden ökas något, men annars ska dimensionerna i stort sett behållas.
De stora omvälvningarna finns vi dock redan i den kommande ansiktslyfta versionen av nuvarande generation, hos handlarna i vår. Det handlar om direktinsprutade motorer och PDK-låda.
Den helt nya generationen, som kommer om fyra år, handlar istället om en mer lättdriven bil. Lägre luftmotstånd och lägre vikt är nyckelord för nya generationen. Sidospeglarna ersätts av bakåtriktade kameror, luftintagens storlek blir variabla och även luftutsläppen kan styras för att öka marktrycket.
Porsche utnyttjar även lättviktsmaterial i större utsträckning och med mindre vikt blir det både bättre fartresurser och mindre bränsleförbrukning med samma motoreffekt.
I ett längre tidsperspektiv planenar Porsche att utveckla en transmission baserad på remdrift, en så kallad CVT-låda, för att ytterligare öka effektiviteten. Men det dröjer åtminstone tio år till dess.
Innan dess, alltså år 2012, har nya generationen Cayman/Boxster presenteras och den del av produktionen som hittills varit förlagd till finska Valmet, flyttas till Magna-Steyr i Ã-sterrike.
Då kommer även Volkswagen presentera en sportmodell baserad på Cayman. Liksom gamla 914 kommer dock VW-modellen endast med fyrcylindriga motorer.
De stora omvälvningarna finns vi dock redan i den kommande ansiktslyfta versionen av nuvarande generation, hos handlarna i vår. Det handlar om direktinsprutade motorer och PDK-låda.
Den helt nya generationen, som kommer om fyra år, handlar istället om en mer lättdriven bil. Lägre luftmotstånd och lägre vikt är nyckelord för nya generationen. Sidospeglarna ersätts av bakåtriktade kameror, luftintagens storlek blir variabla och även luftutsläppen kan styras för att öka marktrycket.
Porsche utnyttjar även lättviktsmaterial i större utsträckning och med mindre vikt blir det både bättre fartresurser och mindre bränsleförbrukning med samma motoreffekt.
I ett längre tidsperspektiv planenar Porsche att utveckla en transmission baserad på remdrift, en så kallad CVT-låda, för att ytterligare öka effektiviteten. Men det dröjer åtminstone tio år till dess.
Innan dess, alltså år 2012, har nya generationen Cayman/Boxster presenteras och den del av produktionen som hittills varit förlagd till finska Valmet, flyttas till Magna-Steyr i Ã-sterrike.
Då kommer även Volkswagen presentera en sportmodell baserad på Cayman. Liksom gamla 914 kommer dock VW-modellen endast med fyrcylindriga motorer.
HAR DU MER INFO OM HEMLIGA BILAR?
Har du fotograferat en hemlig bil?
Har du mer info om denna eller någon annan hemlig bilmodell?
Mejla red@automobil.se eller ring 08-736 12 42.
Kommentarer
"Liksom gamla 914 kommer dock VW-modellen endast med fyrcylindriga motorer."
fel, fel, fel.
porsche tillverkade 914/6, som blir mer och mer tilltalande. dessutom tillverkade man en racing-version av denna, som är ännu mer tilltalande (en replika har parkerats hos autokinito de senaste månaderna).
ferdinand p. beställde en wunderbar 8-cylidrig version (910-derivat?).
och i palo alto finns det en ljusdlös el-version. bodde där för några år sedan och passerade den på väg till tvätten. ljudlös... och därmed fan så farlig.
kind regards,
wardsaetra
Rätt, rätt, rätt.
Den fyrcylindriga modellen hette Volkswagen-Porsche 914 och såldes enbart av VW-återförsäljarna. Den sexcylindriga modellen hette Porsche 914/6 och såldes enbart av Porscheåterförsäljarna.
I USA hette emellertid hette samtliga modeller Porsche och såldes enbart av Porscheåterförsäljarna.