Carroll Shelby 1923-2012
Carroll Shelby är en ikon av rang, känd för sitt arbete med bilar som Ford Mustang och Shelby Cobra American Roadster. Här har vi försökt summera mannens liv, även fast det är svårt att få med allt som legenden åstadkommit.
Carroll Shelbys liv
Carroll Hall Shelby, son till brevbäraren Warren Hall Shelby och Eloise Lawrence Shelby, föddes den 11 januari år 1923 i Leesburg, Texas. De flyttade tidigt till Dallas där Carroll upptäckte motorsport. Enligt ryktena så fick han sin första fortkörningsböter när han för första gången lånade sin pappas Willys.
Det intresse han hade i fart fortsatte i och med hans roll som flyginstruktör och testpilot under andra världskriget. Han lämnade aldrig USA under krigstiden och lämnade brev till sin förlovade genom att stoppa dom i sina kängor och släppa dom på hennes gård.
Innan han började arbeta med de bilar som till stor del gjort honom känd hade han en tid som raceförare då han vann tre amerikanska sportbilsmästerskap i både Ferraris och Maseratis, för Aston Martin van han 1959 års 24-timmars på Le Mans med sin brittiska co-driver Roy Salvadori.
Men han var inte känd för sin skicklighet som förare, utan för de snabba bilarna han byggde. Det var i samband med tidiga hjärtproblem som Shelby fick överge sin position bakom ratten och istället börja trimma bilar.
Shelbys första bil och tillika mångas favorit är den ikoniska AC:n som Shelby importerade från Storbritannien under 1959. Han ersatte en rak Bristol-sexa med Fords 260 V8-motor och skapade en lätt och otroligt lätt bil. Han kom att arbeta med alla tre stora amerikanska biltillverkare, med bilar som Dodge Viper och Ford Mustang som än idag finns i produktion.
Men det var inte alltid lätt och okontroversiellt för Shelby. Hans företag har kopplats till firmor som hävdats använda interner från fängelsen som arbetskraft. Det var också omdiskuterat att han skippade stora mängder siffror hos hans bilars VIN-nummer för att kunna tävla i homologiserade racingklasser. Under 1990 hävdade Shelby att han hittat dom saknade chassina och ramarna samt började avsluta och sälja dom. Senare upptäckte man att dessa ”hittade” bilar faktiskt var byggda från grunden.
Han hjälpte till med bilar som Ford GT40 och än idag produceras Shelby-linjen till Ford Mustang.
Carrol Shelby efterlämnar sin fru, en syster, tre barn, sex barnbarn och fyra barnbarns barn.
Shelby var en karaktär av stora mått och kommer alltid vara ihågkommen för en sak – fart. Galen, hysterisk och fruktansvärd fart.
Utöver bilarna
Oavsett om det gällde motorbanan eller livet i övrigt så var Shelby en ambitiös man. Det finns otaliga fält där han jobbade med samma iver som med sina bilar. Hotel, matproduktion, flygplanshandel och bostadsutveckling var bara några sådana saker som Shelby gav sig på. Han har beskrivits som en man vars arbete präglades av intelligens, nyfikenhet, timing, smidighet och charm.
Han hade ett naturligt beteende med ett slående leende och en gammaldags vänlighet som snabbt gjorde honom till en man med starka kontakter och vänskaper. Hans personlighet hjälpte honom att lyckas på tillika av motorbanan.
Allt detta lyckades han åstadkomma trots hans hjärtproblem som ledde till fyra sjukskrivningar under 15 år och vid 1990 även en hjärttransplantation.
Röster om Shelby
”Hos Ford kommer Carroll Shelby alltid minnas som en innovatör, en sportbilslegend men mest av allt en otrolig partner och nära vän i mer än 60 år. Ford och Shelbys samarbete är något som alltid kommer vara något väldigt viktigt för mig personligen och Carroll kommer fortsätta vara en inspiration bakom våra framtida samarbeten som kommer bära hans namn. Min familj och jag är hedrade av att ha haft Carroll som en vän och del av vår familj. Han kommer aldrig glömmas.” – Edsel Ford II, medlem av styrelsen hos Ford Motor Company.
”Vi är ledsna och känner en djup förlust för Carrolls familj, oss själva och hela motorindustrin. Det har aldrig funnits någon som Carroll Shelby och det kommer aldrig finnas.” –Joe Conway, VD för Carroll Shelby International.
Tidslinje (Via Topspeed.com)
- 1952: Shelby deltar i sitt första race i en Ford-driven Hot Rod
- 1962: Shelby testar hans första Ford-drivna AC 260 Roadster – bilen som skulle bli Shelby Cobra. Shelby-American börjar sin verksamhet i Venice, California med produktionen av Cobra.
- 1964: Ford ber Shelby utveckla en bil med hög prestanda baserad på Mustangen. De första Shelby prototyperna byggs.
- 1965: Shelby GT350 introduceras. Ford hyr Shelby-American för att överse GT40-programmet. Hertz börjar köpa GT350H-versioner för sitt “rent-a-racer”-program.
- 1966: Ford GT40 Mark II vinner Le Mans. Första1967 Shelby GT500 levereras.
- 1967: Ford och Shelby-American vinner Le Mans, igen. 1968 Shelby Mustang Convertible debuterar.
- 1969: Shelby Mustang produktionen avslutas.
- 1970: Ford och Shelby avslutar deras partnerskap.
- 2001: Carroll Shelby blir inbjuden att rådgiva till GT40-konceptet.
- 2002: Ford ger grönt ljus för GT.
- 2003: Ford bjuder in Shelby att delta i utvecklandet av en konceptbil som hyllar arvet av Shelby Cobra.
- 2004: Ford Shelby Cobra Concept stjäl showen på NAIAS. Ford frågar Shelby att rådgiva på uppföljande koncept. Shelby tillkännager att man kommer bygga ett begränsat antal Shelby Ford Expedition. Ford avslöjar Shelby GR-1 Concept
- 2006: Shelby GTH debuterar på New York Auto Show
- 2007: GT500 namnet debuterar.
- 2008: Första 2008 Ford Shelby GT500KR rullar av tillverkningsbandet på Carroll Shelbys 85:e födelsedag.
- 2011: Debuten av den 662 hästkrafter starka, 631-lb.-ft. 2013 Ford Shelby GT500, den kraftigaste serieproducerade V8:an i världen.
- 2012: 2013 Ford Shelby GT500 säljs på Barrett-Jackson för $350,000
Källor
http://www.autonews.com
http://www.carrollshelby.com
http://jalopnik.com
http://www.topspeed.com
http://www.autoweek.com
Vila i frid Carroll Shelby.
Kommentarer
Verkligen en stor legend.
"Shelby var en karaktär av stora mått och kommer alltid vara ihågkommen för en sak – fart. Galen, hysterisk och fruktansvärd fart."
Ha ha ha ha ha.
Det sägas att Shelbys valspråk var: "Too much is just enough".