Bild
Nästa artikelAudi S4 blir kompressormatad
Publicerad 18 juni 2008
Spy shots * Automobil Secret Service
Audi S4 är i princip produktionsklar och man har till och med satt på S4-emblem på testbilarna. Vad har vi då att vänta oss av den nya sport-Audin?
Liksom de flesta andra biltillverkare har Audi insett att bränsleförbrukningen måste sänkas på alla håll i modellprogrammet och det innebär mindre motorer med någon form av tvångsmatning.
V8:an i S4 på 4,2 liter/344 hk ersätts av en överladdad V6 på 3,0 liter med direktinsprutning men effekten blir ungefär likvärdig, 333 hk. Trots att Audi kallar maskinen för TFSI är det inte turboladdad utan överladdningen sköts med hjälp av en Eatonkompressor. Samma motor ska också installeras i storebror A6, men då i ett nertrimmat skick på 286 hästkrafter vid låga 4850 r/min (420 Nm vid 2500 r/min).
S4 får sexväxlad manuell låda som standard men kan naturligtvis utrustas med den sjuväxlade DSG-lådan, till gagn för både bränsleförbrukning och fastresurser.
Hur skiljer man S4 mot vanliga A4 på utseendet? De fyrdubbla avgaspiporna, till exempel. S4 får även en extra list på dörrtrösklarna, aluminiumfärgade sidospeglar, en front med stora luftintag samt en grill med tydligt markerade vertikala ribbor. Xenonljusen med lysdiodspanelen är också standard.
Trots att bilen i princip ser produktionsklar ut får vi vänta till Parissalongen i september innan bilen presenteras officiellt, då i både sedan- och Avantversion.
Coupémodellen S5 kommer också att byta V8:an mot den kompressormatade V6:an, men det sker först 2010. Innan dess ska toppmodellen RS5 presenteras med en överladdad V8 på 450 hk. Denna supersport-Audi kommer endast att finnas tillgänglig med DSG-låda.
V8:an i S4 på 4,2 liter/344 hk ersätts av en överladdad V6 på 3,0 liter med direktinsprutning men effekten blir ungefär likvärdig, 333 hk. Trots att Audi kallar maskinen för TFSI är det inte turboladdad utan överladdningen sköts med hjälp av en Eatonkompressor. Samma motor ska också installeras i storebror A6, men då i ett nertrimmat skick på 286 hästkrafter vid låga 4850 r/min (420 Nm vid 2500 r/min).
S4 får sexväxlad manuell låda som standard men kan naturligtvis utrustas med den sjuväxlade DSG-lådan, till gagn för både bränsleförbrukning och fastresurser.
Hur skiljer man S4 mot vanliga A4 på utseendet? De fyrdubbla avgaspiporna, till exempel. S4 får även en extra list på dörrtrösklarna, aluminiumfärgade sidospeglar, en front med stora luftintag samt en grill med tydligt markerade vertikala ribbor. Xenonljusen med lysdiodspanelen är också standard.
Trots att bilen i princip ser produktionsklar ut får vi vänta till Parissalongen i september innan bilen presenteras officiellt, då i både sedan- och Avantversion.
Coupémodellen S5 kommer också att byta V8:an mot den kompressormatade V6:an, men det sker först 2010. Innan dess ska toppmodellen RS5 presenteras med en överladdad V8 på 450 hk. Denna supersport-Audi kommer endast att finnas tillgänglig med DSG-låda.
HAR DU MER INFO OM HEMLIGA BILAR?
Har du fotograferat en hemlig bil?
Har du mer info om denna eller någon annan hemlig bilmodell?
Mejla red@automobil.se eller ring 08-736 12 42.