Bild
Nästa artikel

Audi R8 GT - 333 bilar, 560 hk, 320 hk

Nyhet

Godis från Audi - starkare, snabbare och lättare R8 V10 med många kolfiberdetaljer och 35 hk extra.

Audi R8 GT är den senaste varianten på fabrikens lyckade superbil, snabbast, lättast och - gissa - dyrast hittills.
En hel del aluminium i bilen har bytts mot kolfiber eller gjorts tunnare (vindruta, främre huv,) i annat material (motorrumsinklädnad/motorhuv i plast) samt fastmonterad vinge bak. Tillsammans med lättare bromsar, batteri, isolering, mattor, stolar etc. har totalt 100 kg sparats, 1 525 kg mot 1 625 för R8 V10.

Aerodynamiken har förbättrats för mer marktryck och motorn har genom vässad elektronik maxeffekten 560 hk i stället för 525 i R8 V10.

Snabbare alltså: toppfart 320 km/h i stället för 316 km/h, samt 0-100 km/h på 3,6 sekunder (mot 3,9). Som standard utrustas R8 GT med keramiska bromsar.
Produktionen blir bara 333 exemplar och fyra exteriörfärger står till buds: Samoa Orange metalliuc, Ice Silver metallic, Phantom Black pearl och Suzuka Gray metallic. För att du ska veta vilket exemplar du köpt för 193 000 euro har varje bil sitt serienummer i växelspaksknoppen.
Taggar: Nyheter
Audi R8 GT - 333 bilar, 560 hk, 320 hk
Audi R8 GT - 333 bilar, 560 hk, 320 hk
Audi R8 GT - 333 bilar, 560 hk, 320 hk
Audi R8 GT - 333 bilar, 560 hk, 320 hk
Audi R8 GT - 333 bilar, 560 hk, 320 hk

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.