Audi A7 blir ABT AS7 ...
Det stora skeppet Audi A7 har, för att vara en Audi, en egen profil. När ABT rycker ut blir hela bilen ännu mer speciell.
Tyska ABT menar att A7 är en sportbil i finkostym. Det var detta uttryck man ville förstärka i AS7, men samtidigt addera ytterligare sport – för bilen heter faktiskt Sportback i efternamn.
Resultatet blev ett par diskreta trösklar som förstärker bilens muskulösa kaross. Fram sitter en diskret spoiler och bak hittar vi ett nytt parti längs ner under stötfångaren med fyra iögonfallande och kantig ändrör integrerade.
Fälgar i dimensionerna 19-21 tum erbjuds också, precis som ABT Level Control. Bilar med luftfjädring sänks helt enkelt ytterligare för en mer ”jordnära” upplevelse.
För den som önskar trim finns två paket till 3,0 TDI och ett paket till 3,0 TSI. Dieseln kan skrämmas upp till 282 eller 310 hästkrafter jämfört med originalets 245 hk. Vridmoment uppges bara för steg 2 där ABT klämmer ut 610 Nm.
Bensinaren 3,0 TSI får efter behandling hela 410 hk till skillnad från originalets 300 hk.
Kommentarer
Har för mig om att ABT gjort trevliga saker förr men det här var ju bara.. fult. Konstiga fälgar som faktiskt... är.. FÖR stora.
Rätt ful i övrigt. Men sen är väl inte utgångsobjektet nån supermodell heller.
Fy sjutton vilken underbar bil ABT har kommit ut med!!!! Jag gillar formen och den "slimmade" och de "minimalistiska och rena linjerna. För en gångs skull har ett bilföretag vågat satsa på större fälgar, vilket ger ett helt annat helhetsintryck. Det värsta jag vet är när man gör bilar med både kraftig motor och snygg "form" i övrigt och sedan klämmer dom dit små hjul med lika fånigt små fälgar. Det här tror jag kan bli en riktig storsäljare!
Tack ABT för ett nytänkande och vågat "grepp"!!
"Blondie"