Bild
Nästa artikelFords nya femlitersmotor är entusiasternas val
Publicerad 28 december 2009
NYHETER
Även om modellen med 3,6-literssexan står för merparten av försäljningen är detta motorn som får entusiasterna att hoppa av glädje!
Ett år efter lanseringen av uppdaterade storsäljaren Ford Mustang kommer motoralternativet alla väntat på. Den nya femlitersåttan är ny från grunden och har ytterst få saker gemensamt med tidigare alternativ på 4,6 liter. Till skillnad från sin föregångare med samma cylindervolym - vilken användes flitigt inom racingen på 80-talet - har den nya överliggande kamaxlar och fyrventilsteknik.
Utvecklingen av den nya motorn har tagit två år och teamet startade med ett blankt papper. Blocket är av aluminium för att hålla vikten nere och toppeffekten ligger på 412 hk vid 6 500 rpm. Vevaxeln är smidd och stor vikt har lagts vid att räta ut det tidigare svängda insuget. För att lyckats har man flyttat flera delar - bland annat tändningsdetaljer, samt ersatt det dubbla spjällhuset med ett enkelt som mäter hela 80 millimeter i diameter.
Motorn kommer att sitta i 2011 års modeller. Motorn tillverkas i fabriken i Essex, Ontario.
Du som vill veta mer om Ford Mustang klickar här!
Utvecklingen av den nya motorn har tagit två år och teamet startade med ett blankt papper. Blocket är av aluminium för att hålla vikten nere och toppeffekten ligger på 412 hk vid 6 500 rpm. Vevaxeln är smidd och stor vikt har lagts vid att räta ut det tidigare svängda insuget. För att lyckats har man flyttat flera delar - bland annat tändningsdetaljer, samt ersatt det dubbla spjällhuset med ett enkelt som mäter hela 80 millimeter i diameter.
Motorn kommer att sitta i 2011 års modeller. Motorn tillverkas i fabriken i Essex, Ontario.
Du som vill veta mer om Ford Mustang klickar här!