Blodsbröder
lev din dröm nu...
... när Automobils projektbil dök upp i spalterna bestämde sig Robert för att skaffa en 968.
Det är ert fel att
jag har köpt en Porsche 968, säger Robert Ã-stlund och berättar om hur han sprang på Automobils medarbetare Calle Carlquist och Anders Adolfsson på Stockholms bilsalong. Som många andra läsare ville han berätta hur mycket han uppskattar den nya tidningen, men även att Projekt 968 inspirerat honom så pass att han bara några dagar senare skulle åka till Tyskland för att hämta sin egen 968 ClubSport.
Vad Robert inte visste då var att Automobils smurfblå projektbil i ett mycket lustigt sammanträffande skulle göra mer än bara inspirera honom.
När jag träffar familjen Ã-stlund hemma i villaområdet i Ã-rebro får jag inte omedelbart intrycket av att det skulle finnas utrymme för ett brinnande sportbilsintresse. Jag möts av alla de typiska tecknen för klassisk familjeidyll - vackert hus i lugnt område, herrgårdsvagn och två små lekande döttrar. När jag frågar familjen hur populärt det var att pappa skaffade sportbil är det Roberts fru som ger svar på tal.
- Man måste leva sin dröm, säger Catrin.
- Det tar tid att komma till den insikten, men har man möjligheten så måste man se till att uppfylla sina drömmar, fyller Robert på.
Samma inställning var det också som ledde till bilvalet. Robert berättar att han sedan unga år drömt om att äga en Porsche och ett tag hade han som målsättning att ha en Porsche före 25. Det går ju dock inte alltid som man tänkt sig, med åren hade helt enkelt livet tagit överhanden och drömmarna fått stå tillbaka. Men drömmarna har alltid funnits där i bakhuvudet och hållits vid liv med smygtittande efter potentiella bilar på Mobile.de och Blocket.
Så för drygt ett år sedan blev längtan för stark och Robert kände att han var tvungen att göra något åt saken. Han började kolla efter 944 S2 eftersom de ligger bra till i pris, men många av bilarna var slitna och hade gått långt. Då frågade han sig själv vad han egentligen ville ha, och det var ju en 968 Club Sport. Att sedan Automobils projektbil dök upp i spalterna var det som gjorde att Robert fick ändan ur vagnen och beslutade sig för att skaffa sin egen. Jakten på det rätta exet kunde börja!
Efter en del surfande
på bilsajter hittades rätt bil hos en sportvagnshandlare i Tyskland. Den var utrustad med baksäte (ett krav eftersom hela familjen skulle kunna följa med på utflykt), lackerad i Indischrot och nyligen uppgraderad av sin förre ägare för att klara lättare banracing. Endast en detalj saknas för att det skulle vara den perfekta bilen - diffspärr. Men man kan ju inte få allt, speciellt inte när man köper begagnat.
Efter omfattande korrespondens med handlaren i Tyskland beställde Robert bilen i februari med sikte på att hämta den så fort det blev väder. Och som ett resultat av all kommunikation mellan Robert och handlaren fick bilen även sitt namn. Handlaren refererade hela tiden till bilen som Roberts »baby«, så till slut kändes det naturligt för Robert att börja kalla den »Liebling«. (Hade trots allt inte Rudolf varit ett mer passande namn på den röda tysken, Robert? Reds. anm.)
En dryg vecka
efter mötet med Calle och Anders på bilsalongen bar det av. Hela processen med bilköpet gick smärtfritt eftersom handlaren hade ordnat med alla detaljer som tillfälliga skyltar och försäkring i förväg. Och innan paret Ã-stlund styrde kosan hemåt hade de den goda smaken att besöka både Porsches museum och ta ett varv på Nürburgring.
Nu kanske du tänker att man inte får köra på Ringen med tillfälliga skyltar. Då har du helt rätt. Men med lite klurigt trixande lyckades de ändå ta sig ut på banan och köra ett varv. Det gäller ju att passa på när man är i närheten.
Resan hem till Sverige gick utan problem och det låter ju nästan lite för bra att få hem bilen helt utan motgångar. Men Robert åkte glad i hågen till bilprovningen i tron att bilen, som är importerad från ett annat EU-land, skulle klara registreringsbesiktningen helt utan problem. Men icke.
Eftersom bilen är
uppgraderad med bromsar från en 996 Turbo och fjädringen är ombyggd blev det nedslag hos bilprovningen. 968:an skulle utan problem klara en vanlig kontrollbesiktning, men vid registreringsbesiktning gäller andra regler. Då måste bilen vara i »seriemässigt« utförande för att gå igenom.
När registreringsbesiktningen väl är avklarad är det däremot fritt fram att uppgradera bromsar och bygga om fjädringen. Så besiktningsmannen gav två alternativ: Skaffa ett intyg från tillverkaren eller bygg om bilen till originalutförande. Och ett samtal till Porsche Sverige lämnade endast det sista alternativet kvar. Porsche lämnar nämligen inte några intyg och tar inte ansvar för privata ombyggnationer, trots att jobbet på Roberts 968 utförts av Porsche Zentrum i Berlin.
När det gått upp för Robert att han inte kommer få bilen genom besiktningen utan att bygga om den slänger han ut ett desperat rop på hjälp på webben. Forumet 944Sverige.com är en samlingsplats för entusiaster av alla Porsches frontmotormodeller.
Bara sju minuter efter Roberts nödrop trillade de första svaren in från andra medlemmar som ville hjälpa och låna ut delar till ombyggnationen och nu sker det lustiga sammanträffande jag nämnde i inledningen.
En av dem som kontaktar Robert på forumet och erbjuder hjälp visar sig vara samma person som ropade in den gamla fjädringen från Projekt 968 på eBay. När Roberts »Liebling« genomgår registreringsbesiktningen på nytt kommer den göra det med »Smurfens« fjädring. Det måste göra bilarna till blodsbröder.
I all upphetsning
över att träffa sin nye kompis verkar det som om Smurfen blev nervös. Mitt under fotograferingen i Ã-rebro blev plötslig bromspedalen mjuk och bromsverkan försvann. Det visade sig att det finns en läcka i behållaren för bromsvätskan. Varje gång man trampar på bromspedalen läcker det samtidigt ut lite av vätskan. Fotograferingen hade som tur var precis avklarats, men närmaste mack länsades på de sista flaskorna bromsvätska för att Smurfen och jag med säkerhet skulle ta oss tillbaka till Stockholm.
I skrivandets stund har Robert precis börjat bygga om bilen till originalutförande, allt för att få den registreringsbesiktigad och sedan bygga tillbaka den till det skick han köpte den i. Lustiga regler som det inte finns mycket logik bakom. Tur att det finns entusiaster som är villiga att ställa upp och hjälpa till. *