Bild
Nästa artikel
Mercedes E 63 AMG: ny V8

Mercedes E 63 AMG: ny V8

PREMIÄR

Mercedes fortsätter arbetet med att fasa ut 6,2-litersmotorn till förmån för en V8 på 5,5 liter. Namnet blir kvar.

Mercedes modellnamnspolitik fortsätter att vara ologisk. När E  63 AMG nu blir av med sugmotorn på 6,2 liter och istället förses med 5,5-liters V8 med dubbelturbo kan man tycka att det vore på plats att ta tillbaka gamla beteckningen E 55 AMG.

Jag diskuterade detta med Mercedes marknadsavdelning vid provkörningen av C 63 AMG Coupé (som har 6,2-litersmotorn) och fick ett ärligt men säkert helt korrekt svar. ”Det är inte roligt att köpa en ny och starkare bil med gamla 55-beteckningen när kompisen har kvar sin bil som heter 63.” Det är mycket prestige bland ägare av prestandabilar.

Åter till ämnet. Den nya motorn i E 63 AMG är alltså samma maskin som Automobil provkört i nya S 63 AMG (nummer 5.11). I S-klass är effekten 544 hk, E-klass får nöja sig med 525 hk. Men vänta, väljer du AMG Performance Package ökar effekten till 557 hk. Samtidigt ökar vridmomentet från 700 till 800 Nm.

E 63 AMG gör 0-100 km/h på 4,3 sekunder, kombiversionen behöver 4,4 sekunder. Båda dessa siffror slipas ner med en tiondel var med AMG Performance Package. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Kraften når precis som tidigare bakhjulen via den sjustegade automatlådan AMG SPEEDSHIFT MCT 7-speed. En blixtrande låda som flerskivig våtkoppling i stället för momentomvandlare.

Även den utgående E 63 AMG gav 525 hk, däremot var vridmomentet ”bara” 630 Nm och 0-100 km/h gick på 4,5 sekunder. Den stora skillnaden ligger istället i förbrukningen. 6,2-litersmotorn hade en uppgiven snittförbrukning på 12,6 l/100 km. Den nya versionen ska klara sig på 9,8 l/100 km – om föraren lyckas med konststycket att köra besten varsamt.

Du känner igen nya E 63 AMG på texten V8 Biturbo på framskärmarna och de nya 10-ekrade fälgarna. I kupén märks en ny treekrad ratt och ny växelväljare. Några nya säkerhetssystem har också tillkommit, som döda-vinkeln-varnare och ”filbytarvarning.

Mercedes E 63 AMG: ny V8
Mercedes E 63 AMG: ny V8
Mercedes E 63 AMG: ny V8
Mercedes E 63 AMG: ny V8
Mercedes E 63 AMG: ny V8

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.