Bild
Nästa artikel

PROV: Infiniti G37 Coupé

BMW på japanska

I år ska Nissans lyxmärke lanseras i Europa. Vi åkte i förväg till USA för att klämma på läckra Infiniti G37 Coupé.

Om du aldrig hört talas om bilmärket Infiniti är det inget konstigt med det. Infiniti är Nissans finbilar, precis som Lexus i förhållande till Toyota, och har funnits sedan 1989. Bilarna såldes först bara i Nordamerika men har på senare år lanserats i bland annat Ryssland, Mellanöstern och Kina.
Till skillnad från Lexus, som mest gör diskret lyxiga och komfortabla bilar, är Infiniti lyxigt sportiga modeller med BMW som huvudkonkurrent och ledstjärna.
Jag körde Infiniti G37 Coupé, vars motsvarande sedanmodell kallas G35. Som beteckningen antyder har sedanversionen något mindre motor, tills vidare.

Motorn i G37 är en 3,7-liters V6 med variabla ventiltider och 335 hk. Varvstoppet ligger ända uppe vid 7 500 r/min. Det låter som utmärkta förutsättningar för en riktigt rolig sportkupé, men i själva verket är det något som fattas. Motorn är rejält stark i botten- och mellanregistret men saknar spets på toppen. Karaktären är lite sävlig och oborstad, inte lika finslipad och varvglad som en BMW-sexa. I normal vardagskörning är maskinen i alla fall en väldigt trevlig bekantskap med kvick respons och ordentlig kraft vid behov.

Provbilen var utrustad med femväxlad automatlåda, men det finns sexväxlad manuell att välja också. Automatlådan växlar snabbt och diskret men hänger inte alltid med på noterna. Tur då att lådan kan växlas manuellt och går att få med rattpaddlar i magnesium. En kul och udda detalj är att motor/låda programmerats för en stöt mellangas vid nedväxling om det behövs.


I USA finns Infiniti bara att köpa med bensinmotorer men man har sagt att en dieselmotor ska finnas som europeiskt alternativ. Renault och Nissan visade exempelvis en konceptmotor på Frankfurtsalongen 2007, en 3-liters V6-diesel på 265 hk.
G37 kupé är - inte helt överraskande - nära släkt med Nissan 350Z, vilket dock inte märks på ytan. Likheterna finns under skalet. Eftersom 350Z  är en högst duglig sportbil kan man säga att råmaterialet till G37 är gott.
Infiniti har lite längre axelavstånd som gör bilen stabilare på vägen men heller inte lika kvickfotad som 350Z. G37 är, föga överraskande, mer allround och har exempelvis ett fullt användbart baksäte.

Nissan 350Z är ganska enkelt inredd, på gränsen till simpel, medan Infiniti G37 är ombonad och utstrålar bättre kvalitet och finish. Kanske inte på samma nivå som Audi och BMW men det vore dumt att klaga.

Infinitis europeiska representant hävdar att inredningen ska finslipas ytterligare före den europeiska lanseringen. Kunderna här är ofta petigare med sådant än i USA.
G37 har lika läcker styrning som 350Z; direkt, lagom »köttig« tyngd och bra feedback. Chassit är välbalanserat, det är ett riktigt nöje att köra på ödsliga småvägar och hitta rätt linje genom tajta kurvor. Inte samma sportiga känsla som i 350Z, å andra sidan märks det större axelavståndet i bättre riktningsstabilitet för G37. Det är en sport-tourer snarare än en sportbil.

Trots 19-tumshjul finns inga tendenser till spårkänslighet. Fjädringen är fast, snudd på stötig i låg fart men i högre tempo är avvägningen bättre, mer harmonisk. Räkna med annan fjädringssättning innan det är dags för europapremiär, som så ofta när det gäller bilar med ett förflutet i USA.
Standardutrustningen är generös med bekvämligheter som nyckellöst startsystem, men det finns också olika utrustningspaket. Ett par av detaljerna är Infiniti någorlunda ensamt om.

Till navigationssystemet hör en hårddisk på 9,3 gigabyte, eller vad sägs om den gamla klassikern fyrhjulsstyrning (ej på provbilen). För en mer aktiv körupplevelse går det att välja ett system som via elmotorer justerar de undre länkarmarna i bakvagnen för viss medstyrning av bakhjulen. Det låter nog mer än det smakar, hellre då pengarna på en anslutning för iPod som i så fall kontrolleras med hjälp av pekskärm och tillhörande ratt.

Priset kan vi bara spekulera om. I USA skiljer det motsvarande ungefär 40 000 kronor i grundpris till fördel för Infiniti jämfört med BMW 335i Coupé. G37 är på många sett likvärdig med BMW men inte lika raffinerad. Infiniti har fördel av sitt attraktiva pris i USA - det kommer att krävas här också. Med rätt prislapp kan bilen bli riktigt attraktiv, »a new kid in town« för Audi och BMW.
Taggar: Test/Prov

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.