Jaguar XKR en förstärkt GT-vagn
XKR har 90 extra hästkrafter och ett förfinat maskineri utan att den tummar på sina kvaliteter som långreseredskap.
Ut alltså med den 4,2-liters och likaledes kompressorladdade 420-hästars V8 vi lärde känna i XKR i Automobil 11.06 och in med den 510 hk starka och fem liter jämnt stora aluminiumåtta som nykonstruerats i samarbete med Land Rover, som i sin tur använder motorn – föga förvånande – i de dyraste versionerna av Range Rover.
Förutsättningarna för att smaka på anrättningen lockar och skrämmer. Nygamla Jaguar XKR har här och var (strålkastare, främre spoiler, baklampor, ytterspeglar …) fått ändrat utseende och är snygg och självklar att skåda. Kanske ingen riktig stunner som Jaggas eviga jämförelsemodell E-Type, men harmonisk, muskulös och aptitlig. Överdrifter har sällan varit Jaguars sak och är det inte här heller.
Bland de fåtaliga reglagen på den nya mittkonsolen i XKR finns förutom det eleganta, numera märkestypiska växelvredet också ett par tryckknappar. Med en av dem ställs bilen in för »halkföre« och den sexväxlade, ytterst snabbskiftande automatlådan (av normal typ med momentomvandlare) från ZF startar då på tvåan, gasresponsen blir långsammare och det extrema vridmomentet kapas en aning.
XKR är väsensskild från XK8, med ett så mycket större register och en dubbelkaraktär som fascinerar. Alltid balanserad och kraftfull, men också alldeles ursinnig, nästan i paritet med våldsamma krafter från Ferrari och Lamborghini – som härjar i helt annan prisklass.
Naturligtvis är xkr stötigare än XK8, men ändå behagligare att umgås med på långfärd än mycket annat i klassen. Det är hyfsad rymd i kupé och bagagerum. Ljudnivån är behärskad, men rulljudet av allt detta gummi hörs trots allt. Det gör inte motorn, utom vid gaspedaltryck. Bromsarna har ingenting av Porsches »trampa på tegelsten-karaktär« över sig, de är snarare alltför mjuka initialt men sviker aldrig i bettet när det gäller.
Över huvud taget är tröskeln låg till denna överdängarallrounder. Samtidigt som Jaguar XKR är diskret är den en alldeles grandios GT-vagn av närmast ensamt slag.
Hela provkörningen står att läsa i Automobil 5.10.