Bild
Nästa artikel
Cadillac CTS-V: Cadivette!

Cadillac CTS-V: Cadivette!

Provkörningar

Nu släpper Cadillac coupéversionen av M5-utmanaren CTS-V. Kompressorladdad V8 från Corvette ZR-1 och vasst chassi.

Medge att receptet som GM:s konstruktörer satt ihop för nya Cadillac CTS-V Coupe känns mer än spännande: Ta en 568 hk stark, kompressorladdad 6,2-liters V8-motor härstammande från Corvette ZR-1, en manuell växellåda (automat är tillval) och placera dem i en raffigt ritad men ändå fullt fyrsitsig sportcoupé med märket Cadillac på akterspegeln. Krydda sedan med Recarostolar i alcantara och låt koncernens duktigaste chassitekniker få lägga sina händer på alla stag, länkar, fjädrar och annat som får en bil att bete sig fint på väg och bana.

Men även om det pirrar rejält i magen inför provkörningen försöker jag hålla tillbaka förväntningarna, för hur många gånger tidigare har vi inte blivit besvikna på amerikanska produkter som dynamiskt och kvalitetsmässigt förgäves försökt nå upp till sina europeiska förebilder?


Men ganska snart visar det sig att Cadillac lyckats rätt bra. Motorn är precis som väntat en fullständig urkraft. På tysk motorväg i 250 km/h skjuter det fortfarande på kraftigt och mätaren ska enligt tillverkaren inte stanna förrän vid 308 riktiga km/h. Konkurrenterna M3, RS5 med flera gör som bakgrundsinformation »bara« 250 km/h i sina respektive grundutföranden – kanske viktigast för skrytvärdet vid rödljusen, men ändå.

Vridmoment finns i överflöd på alla varvtal, på blött underlag kämpar den med diffbroms försedda bakaxeln om grepp ända upp på treans växel. 0–100 km/h anges till för klassen sensationellt låga 3,9 sekunder, en siffra jag tror att det blir svårt att nå i praktiken, inte för att det brister i maskinrummet utan just på grund av bristande fäste när den 1 900 kg tunga bilen ska accelereras i väg av två handflator gummi mot asfalten.

Men trots all kraft vill inte den riktiga motorglädjen infinna sig. V8-mullret är fullständigt bortdämpat och vinandet från Eatonkompressorn kan heller knappt förnimmas. Däremot vibrerar motorn störande på vissa varvtal, man nästan kan tro att vevaxeln inte är ordentligt balanserad. Dessutom är gasresponsen förvånande seg, framför allt på gasavslag. Kanske beror detta på ett för tungt svänghjul, eller också är det fråga om motorprogrammering – i det senare fallet går det ju tack och lov att med enkla medel åtgärda i efterhand.

Att byta ut avgassystemet och eventuellt även insugsburkarna borde också ses som en plikt. Jag kan tänka mig hur den här maskinen skulle låta om den bara slapp en del av den överdrivna dämpning som konstruktörerna känt sig nödgade att lägga till för att bilen ska »bli en Cadillac«. För att sammanfatta motorkapitlet kan det upplevas som Cadillac inte riktigt hunnit med den slutavstämning som hade tagit motorn från kraftverk till konstverk.

Chassit är den stora positiva överraskningen. I alla fall vid provkörningen gav det intryck av att vara fullt i klass med tyska Autobahnracers. Styrningen har den där bergstadiga känslan som finns i riktigt bra, moderna sportbilar. Inget glapp någonstans och ett påtagligt motstånd vid styrning i högre fart. Bilen styr in villigt i kurvor och kan helt odramatiskt genomföra filbyten i vansinnnigt hög hastighet. Hela hjulupphängningen ger direkt det förtroende som krävs för att man ska våga lita på bilen vid extrema manövrar.

Sedanversionen av bilen ska ju klara av Nordslingan på 7.59, något som känns helt realistiskt även i denna variant.CTS-V har Magnetic Ride, det vill säga ställbara, aktiva stötdämpare, som standard. Det finns två lägen, tour och sport. Även i sportläget känns fjädringen väl avstämd snarare än stenhård, samtidigt som vägljud är ordentligt bortisolerat.

Kupé och interiör är inte riktigt i europeisk premiumklass, men inte långt ifrån. Instrumentering och stolar är fint sydda, medan vissa av plastbitarna fortfarande är halvbilliga. Trots att CTS-V är 51 millimeter lägre och 51 mm kortare än sedanvarianten den är baserad på är baksätet fullt användbart. Bagageutrymmet rymmer 298 dm3, är brett nog att rymma en golfbag och bör därmed räcka bra för biltypen.

Pris i Sverige blir preliminärt 781 000 kronor, men då ingår också full utrustning som navigation, Recarostolar med läder/alcantara, 19-tumshjul, Bosestereo, med mera. Ett hyggligt pris för en så extrem bil, kan tyckas. Samtidigt måste man reflektera över vad man kan få för ungefär samma pengar på annat håll. Huvudkonkurrenterna BMWM3, Audi RS5, med flera kostar ungefär lika mycket och må vara något långsammare rakt fram, men är å andra sidan mer sofistikerade och totalt sett roligare att köra. Men kanske spelar det mindre roll för den typiske köparen av CTS-V, som i alla fall enligt Cadillac framför allt vill ha någonting udda och spännande på garageuppfarten.

Cadillac CTS-V Coupé

PRIS
781 000 kronor.
MOTOR
Längsmonterad 8-cylindrig V, med centralt placerad, kedjedriven kamaxel, 2 ventiler per cylinder, kompressor, laddluftkylare.
Borrning/slag  103,3/92 mm
Volym 6 162 cm3
Max effekt 568 hk (418 kW) vid 6 100 r/min
Max vridmoment 735 Nm vid 3 800 r/min
0–100 km/h 3,9 s
Toppfart 308 km/h
Förbrukn. bl. körn ingen uppgift
Vikteffekt 3,4 kg/hk
Litereffekt 91,5 hk/l
KRAFTÖVERFÖRING
Motor fram, bakhjulsdrift, diffbroms. 6-växlad manuell eller automatisk låda.
MÅTT
Längd/bredd/höjd 479/188/142 cm
Axelavstånd 289 cm
Spårvidd fram/bak 157/160 cm
Tjänstevikt 1 908 kg
Tankvolym 68 l
HJULUPPHÄNGNING
Individuell upphängning, skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, bak multilänk.
STYRNING
Kuggstång. 2,7 rattvarv, vändcirkel 11,6 m.
HJUL
Fälg fram/bak9 tum/9,5 tum
Däck fram och bak 255/40 R19
BROMSAR
Ventilerade skivor, sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Diameter/tjocklek fram/bak 380/32 resp. 373/28 mm.

Kommentarer

#1
Roger Skagerström
2011-02-07 19:32

I mina ögon en FRUKTANSVÄRT ful bil! Inga hästkrafter på denna jord kan motivera ett köp när den ser ut som nån slags muterad 70-tals-Passat.

#2
Joakim Dyredand
2011-02-07 19:46

Vänta nu! Vad är det för fel på Passat från 70-talet. Undertecknad webbredaktör har fin Passat LS CombiCoupé från 1975. :-)

#3
purlgs
2011-04-17 09:20

Bakhjulsdriven 70-tals passat med 568 hästar, det kan inte bli bättre. Jo den skulle kunna vara i TS-uförande.

#4
Edi
2012-07-30 10:59

men se5de4r fe5r dom ju inte gf6ra! och det vet jag de5 min tjejkompis jbboar pe5 vero moda och samma regler ge4ller de4r finns det bara 2 par byxor kvar varav ett pe5 dock och de andra he4nger ute i affe4ren och du vill ha den strl som e4r pe5 dock de5 ska du fe5 det!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.