Bild
Nästa artikel

»Riktiga höjdare och låga tak, våren 2007«

Ledare 4.07

Äntligen ett miljöförslag som riktas mot tillverkarna, inte mot bilisterna.

Egentligen är det bara plus på humörkontot i min tillvaro just nu, men om jag stämmer av saldot noggrant hittar jag ändå några irriterande minusposter. Till exempel är jag lika sen i starten som vanligt med att få min entusiastbil ur garaget. Och Åhusglass ska sluta tillverka vanlig glass,
kvar i sortimentet blir bara specialprodukterna för allergiker etc. Inget ont i allergianpassad mat ­ mer sådant! ­ men nog är det synd att vi glassköpare så till den grad gynnat de multinationella jättarna att de små glassmakarna stupar.
Här är ytterligare några plus och minus i Lunds humörkonto våren 2007.

FLER HASTIGHETSGRÄNSER är på förslag att införas, så att vi utöver 30, 50, 70, 90 och 110 km/h även kommer att få köra 40, 60, 80, 100 och 120 km/h.
Det låter i förstone sunt och riktigt att kunna finjustera hastigheten efter vägens beskaffenhet, men risken är att vi biter oss i svansen när vi jublar över 120 km/h.
I själva verket bereder en så vildvuxen flora av hastighetsgränser bara mark för Vägverkets allra våtaste dröm: isa, Intelligent Speed Adaption, det vill säga ett övervakningssystem som gör att bilen inte i något läge kan framföras snabbare än den lagstadgade hastigheten.

EU HAR BESLUTAT OM NYA UTSLÄPPSREGLER från och med 2012. Kampen mot koldioxiden var det stora samtalsämnet vid bilsalongen i Genève. Äntligen, säger jag. Äntligen ett förslag som ställer tuffa krav på biltillverkarna att åstadkomma rena produkter i stället för att ständigt inskränka friheten och pungslå oss konsumenter.


MED FALSTERBO CLASSIC fick Sverige sitt första sportbilsevenemang av internationell dignitet.
Jag har inte det minsta emot ideellt drivna och entusiastbaserade bilträffar tvärtom­ men fordonsfesten på »Näset« visade med all önskvärd tydlighet att med en kommersiell utgångspunkt går det att komma längre. Kanske lite för långt på alltför kort tid, med svenska mått mätt.

Fyra år fick Falsterbo Classic leva innan ledningen i Vellinge kommun drog undan mattan efter klagomål från boende inom festivalområdet. Evenemanget 2006 pågick i två dagar, varav lördagen ägnades åt uppvisningsracing på avlysta gator (enligt samma regler som vid rallytävlingar) och söndagen åt stillsam bilutställning.

Hur detta kan vara till men för ett litet samhälle är obegripligt. Hur ska vi någonsin kunna göra något utöver att bedriva grå vardag om inte någon liten inskränkning i rörelsefriheten ­ en helg per år ­ är godtagbar? Hur ska de boende i världens storstäder förhålla sig till de marathonlopp som i högsta grad beskär rörligheten medan de pågår? Cykeltävlingar? Musikfestivaler?
Hur fattig skulle inte F1-cirkusen bli om de styrande i Monaco agerade lika trångsynt som kommunledningen i Vellinge?

SÄLLAN HAR JAG FÅTT så många roliga reaktioner på en artikel som när jag skrev om instrumentpaneler i förra ledaren. Många läsare har hört av sig med tips på paneler att lyfta ur historiens glömska.
Fortsätt så, jag lovar att publicera så många jag kan på vår hemsida!

Taggar: Kåserier
»Riktiga höjdare och låga tak, våren 2007«

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.