Bild
Nästa artikelPROV: Skoda Octavia RS
Publicerad 26 april 2007
Fåfänga för nuftiga
Nya Octavia RS är inget annat än en billigare Golf GTI - med betydligt större lastutrymme och mjukare vägegenskaper. Svårslagen i prestanda per krona
Ingenstans i världen har Octavia RS blivit poulärare än i Sverige. Faktum är att var femte Octavia som rullat ut från de svenska handlarna haft ett RS-emblem i grillen. Nu går stafettpinnen vidare till RS-versionen av nya Octavian, som fått mer flås med hjälp av Vokswagens direktinsprutade turbomotor på 200 hk.
Förutom motorn och den sexstegade växellådan består skillnaderna mellan RS och standardoctavian av en annan front med integrerade dimljus, ny bakstötfångare samt spoiler bak på halvkombivarianten. Dessutom är chassit sänkt med 12 mm och bilen försedd med 17 tums aluminiumfälgar. Eftersom Golf GTI tveklöst utgjort basen för hela RS-bygget är drivlinan, axelavståndet samt mycket annat av tekniken identisk.
Trots likheterna rymmer Octavians bagageutrymme redan i halvkombivarianten hela 560 liter mot Golfens 350, vilket möjliggjorts genom ökat karossöverhäng bak. I praktiken innebär det att Skodan kan tjänstgöra som transportmedel för tvåbarnsfamiljer, vilket Golfen knappast mäktar med.
Interiört märker man snart att Skodas resa från renodlat budgetmärke till bilvärldens, om inte finrum så åtminstone gillestuga, nu är fullbordad. Inredningen är ingenting annat än en skodafierad variant av Golfens. Ytmaterialen i paneler och stolar känns i princip lika ädla som hos koncernbröderna och alla reglage ger ett synnerligen rejält intryck.
På plats bakom ratten hittar jag lätt en bra körställning i de sköna, väl skålade stolarna. Deras snygga materialkombination av svart läder, ljusgrå alcantara och nätnylon lär knappast skrämma bort några köpare heller.
2,0 TFSI-motorn är tvekslöst en av de bästa sportiga vardagsmaskiner som finns idag. Den drar kraftfullt och utan märkbar turbofördröjning redan från låga varv och fortsätter sedan glatt upp till 6 000 r/min.
Vår provbil var så till den grad pigg att man undrar om inte Skodas ingenjörer hade pillat lite mer än de säger med laddtrycket - redan den förra Octavian var ju känd för att ge mer effekt än de angivna 180 hästarna. Trycket i ryggen ackompanjeras av ett sportavgassystem som ger ifrån sig ett inspirerande, men ändå väl dämpat motorljud.
Om vägen är jämn och fin klarar framvagnen av att hantera motorkraften, men vid fullgas över små ojämnheter eller i uppförslut börjar det ofelbart att spinna. En fyrhjulsdriven variant av Octavia RS skulle säkert bli en storsäljare och defintivt en bättre bas för vidare trimning. Men då börjar Skoda kanske bli en alltför allvarlig konkurrent till de dyra koncernbröderna från Audi?
Octavia i halvkombivariant har en tjänstevikt på 1 495 kg, vilket gör den 20 kg tyngre än motsvarande Golf GTI. Men på vägen är Golfen betydligt rappare än viktskillnaden antyder, sannolikt tack vare en vassare chassisättning. Octavian kränger och understyr ganska ordentligt om man pressar den hårt. När antisladdsystemet ESP kopplades ur ledde våra improviserade slalommanövrar också till att baken kom farande. Slutsatsen blir att chassit lutar mer åt vardagsnytta än åt den riktiga hårdkörningen, vilket förmodligen är en vettig prioritering för denna bil. Men när trimputtarna sätter tänderna i Octavian kommer de säkert att vilja åtgärda ett och annat vad gäller väghållningen.
RS börjar säljas i Sverige i december som femdörrars halvkombi och kombi. Grundpriset är 225 900 kronor, kombin kostar ytterligare 7 000 kronor. Med provbilarnas 18-tumshjul, metalliclack, cd-radio, farthållare, larm, xenonljus och avtagbar dragkrok bör man med rimlig rabatt kunna få sin Octavia 5-d för runt 230 000. En likvärdigt utrustad Golf GTI bör kosta runt 265 000 med motsvarande rabatt. Den priskänslige som behöver mer plats köper Skodan, den som istället prioriterar köregenskaper och image - men inte nödvändigtvis design - väljer Golf.
Förutom motorn och den sexstegade växellådan består skillnaderna mellan RS och standardoctavian av en annan front med integrerade dimljus, ny bakstötfångare samt spoiler bak på halvkombivarianten. Dessutom är chassit sänkt med 12 mm och bilen försedd med 17 tums aluminiumfälgar. Eftersom Golf GTI tveklöst utgjort basen för hela RS-bygget är drivlinan, axelavståndet samt mycket annat av tekniken identisk.
Trots likheterna rymmer Octavians bagageutrymme redan i halvkombivarianten hela 560 liter mot Golfens 350, vilket möjliggjorts genom ökat karossöverhäng bak. I praktiken innebär det att Skodan kan tjänstgöra som transportmedel för tvåbarnsfamiljer, vilket Golfen knappast mäktar med.
Interiört märker man snart att Skodas resa från renodlat budgetmärke till bilvärldens, om inte finrum så åtminstone gillestuga, nu är fullbordad. Inredningen är ingenting annat än en skodafierad variant av Golfens. Ytmaterialen i paneler och stolar känns i princip lika ädla som hos koncernbröderna och alla reglage ger ett synnerligen rejält intryck.
På plats bakom ratten hittar jag lätt en bra körställning i de sköna, väl skålade stolarna. Deras snygga materialkombination av svart läder, ljusgrå alcantara och nätnylon lär knappast skrämma bort några köpare heller.
2,0 TFSI-motorn är tvekslöst en av de bästa sportiga vardagsmaskiner som finns idag. Den drar kraftfullt och utan märkbar turbofördröjning redan från låga varv och fortsätter sedan glatt upp till 6 000 r/min.
Vår provbil var så till den grad pigg att man undrar om inte Skodas ingenjörer hade pillat lite mer än de säger med laddtrycket - redan den förra Octavian var ju känd för att ge mer effekt än de angivna 180 hästarna. Trycket i ryggen ackompanjeras av ett sportavgassystem som ger ifrån sig ett inspirerande, men ändå väl dämpat motorljud.
Om vägen är jämn och fin klarar framvagnen av att hantera motorkraften, men vid fullgas över små ojämnheter eller i uppförslut börjar det ofelbart att spinna. En fyrhjulsdriven variant av Octavia RS skulle säkert bli en storsäljare och defintivt en bättre bas för vidare trimning. Men då börjar Skoda kanske bli en alltför allvarlig konkurrent till de dyra koncernbröderna från Audi?
Octavia i halvkombivariant har en tjänstevikt på 1 495 kg, vilket gör den 20 kg tyngre än motsvarande Golf GTI. Men på vägen är Golfen betydligt rappare än viktskillnaden antyder, sannolikt tack vare en vassare chassisättning. Octavian kränger och understyr ganska ordentligt om man pressar den hårt. När antisladdsystemet ESP kopplades ur ledde våra improviserade slalommanövrar också till att baken kom farande. Slutsatsen blir att chassit lutar mer åt vardagsnytta än åt den riktiga hårdkörningen, vilket förmodligen är en vettig prioritering för denna bil. Men när trimputtarna sätter tänderna i Octavian kommer de säkert att vilja åtgärda ett och annat vad gäller väghållningen.
RS börjar säljas i Sverige i december som femdörrars halvkombi och kombi. Grundpriset är 225 900 kronor, kombin kostar ytterligare 7 000 kronor. Med provbilarnas 18-tumshjul, metalliclack, cd-radio, farthållare, larm, xenonljus och avtagbar dragkrok bör man med rimlig rabatt kunna få sin Octavia 5-d för runt 230 000. En likvärdigt utrustad Golf GTI bör kosta runt 265 000 med motsvarande rabatt. Den priskänslige som behöver mer plats köper Skodan, den som istället prioriterar köregenskaper och image - men inte nödvändigtvis design - väljer Golf.
Kommentarer
Well done arctile that. I'll make sure to use it wisely.