Bild
Nästa artikel

»Anders reder ut hur ruin kunde bli succé«

LEDARE 9.08

Ett sådant reportage har du aldrig tidigare läst i Automobil.

Emellanåt får jag höra att vi skriver för mycket om Porsche i Automobil. Det ligger något i det.

I de senaste 38 utgåvorna av Automobil har vi A-testat sju Porschar, bredit ut fem stycken i klassikerartiklar och avhandlat en handfull under vinjetten Köplust. Och om vi räknar in Sagan om Smurfblå och de sju motorjournalisterna blir det förstås en ansenlig mängd tidningssidor som vigts åt bilarna från Zuffenhausen.

Men är det för många? I denna utgåva späder vi på med åtta sidor som på sätt och vis är svar nog. Automobils medarbetare Anders Adolfsson har trängt bakom tillverknings-, omsättnings- och personalsiffrorna för att reda ut hur Porsche på 15 år kunde gå från en nära nog oundviklig ruin till att bli världens lönsammaste bilföretag.



Ett sådant reportage har du aldrig tidigare

läst i Automobil, eller för den delen någon annan svensk biltidning. Anders Adolfsson är inte bara bilskribent med fordonspatos i flytblocksstorlek och tung högerfot, utan även finansanalytiker med inriktning på bilindustrin. Det ger honom den unika möjligheten att omfatta både hjärta och hjärna i de företagsekonomiska vindlingarna.

Han förklarar inte bara att en liten sportbilstillverkare håller på att ta över Europas största bilkoncern, utan även hur det kommer sig Han konstaterar inte bara att familjerna Pïech och Porsche slåss om makten över företaget, utan även vad som ligger bakom.

Och - viktigast av allt - han tecknar den bitvis komplicerade bilden mot en fond av bilglädje.


Anders Adolfsson har kort sagt begripit vad en riktig specialtidning handlar om, nämligen att bjuda både förlustelse och förståelse. Sportbilar är en gång för alla ett så roligt ämne att det måste tas på största allvar.



Det bästa av allt är att vårt stora reportage

om Porsche (sidorna 58 - 65) mycket väl kan följas av likadana artiklar om andra spännande företag. Hur mycket pengar tjänar Ferrari per bil? Hur har BMW kunnat framhärda som familjeägd firma? Vad händer med Chrysler när Daimler seglat hem över Atlanten?

Förutsättningen är att du som läser uppskattar materialet. Skriv till mig och berätta!

Och till dig som alltjämt anser att vi borde skriva mindre om Porsche vill jag bara säga att vi i de 38 senaste utgåvorna haft nio klassikerartiklar om Ferrari, två om Lamborghini och minst två om Maserati.

Att vi däremot »bara« haft en Ferrari, en Maserati och två Lamborghini i A-test beror uteslutande på svårigheten att låna testobjekt.



I affärsidén för de tre, ädla italienarna

ingår att vara svåråtkomliga. Det är därför det rullar ungefär 15 000 bilar av märket Porsche på svenska vägar, men bara cirka 1 000 Ferrari.

Taggar: Kåserier
»Anders reder ut hur ruin kunde bli succé«

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.