Bild
Nästa artikelSista Murcielagon tillverkad
Publicerad 8 november 2010
BYE BYE
En av de sista superbilarna har gått ur tiden. Lamborghini har avslutat tillverkningen av Murcielago vid fabriken i Italien.
Fredag 5 november var det fest med blandade känslor i italienska Sant’Agata Bolognese. På Lamborghini-fabriken var det dags att uppmärksamma att värstingmodellen Murcielago har gått ur produktion.
Murcielago presenterades 2001 och var från början försedd med en 6,2 liter stor V12 på 580 hk. När det var dags för generation två tillkom efternamnet LP 640 som förkunnar att motorn är längsmonterad och har en effekt på 640 hk. Motorn hade även växt till 6,5 liter.
Hästkraftsstegringen stannade inte här. Tidigare i år kom finalnumret LP 670-4 Superveloce, 100 kg lättare och nu 670 hk stark. En ”SV” når 100 km/h på 3,2 sekunder och toppar 342 km/h.
Vi fredagens ceremoni kördes ett av de sista exemplaren ut från fabriken och in på museet. I kortegen genom stan flankerades den av tidigare V12-modeller som 350 GT, Miura, Countach och Diablo.
Det blev totalt 4 099 exemplar av Murcielago vilket gör detta till den mest framgångsrika V12-bilen från Lamborghini.
Hästkraftsstegringen stannade inte här. Tidigare i år kom finalnumret LP 670-4 Superveloce, 100 kg lättare och nu 670 hk stark. En ”SV” når 100 km/h på 3,2 sekunder och toppar 342 km/h.
Vi fredagens ceremoni kördes ett av de sista exemplaren ut från fabriken och in på museet. I kortegen genom stan flankerades den av tidigare V12-modeller som 350 GT, Miura, Countach och Diablo.
Det blev totalt 4 099 exemplar av Murcielago vilket gör detta till den mest framgångsrika V12-bilen från Lamborghini.
Det sista exemplaret, en LP 670-4 Superveloce lackad i den väl synliga kulören Arancio Atlas har nu levererats till sin lyckliga ägare i Schweiz.
Lamborghini meddelar samtidigt att fans jorden runt inte ska sörja. Under 2011 kommer en ersättare och denna gång tar märket flera stora steg framåt när det gäller teknik och design.
Lamborghini meddelar samtidigt att fans jorden runt inte ska sörja. Under 2011 kommer en ersättare och denna gång tar märket flera stora steg framåt när det gäller teknik och design.
Kommentarer
Det där är två Diablo, en Miura o en 350GT