PROV: Mazda6 MPS
Bakom den diskreta ytan döljer sig en stark körupplevelse. Mazda6 MPS med 260 hk och fyrhjulsdrift blir aldrig gaspedalssvaret skyldig!
Annars är det mycket som stämmer. För 319 000 kronor får köparen en välutrustad, välbalanserad och infernaliskt snabb bil med fina vardagsegenskaper. Inte så dämpad i karaktären som en Mercedes eller bmw, men inte heller lika hetsig och pockande som en Impreza eller evo. Ett mycket intressant mellanting.
Mps-versionen visades i konceptform redan 2002, samma år som Mazda6 ersatte sömniga 626. Men det är inte förrän nu mps finns hos handlarna.
Förkortningen står för Mazda Performance Series och är tänkt att pryda en rad Mazdamodeller i framtiden. En Mazda3 mps med 250 hk avtäcktes på Genèvesalongen i våras och vi hoppas förstås på mx-5 mps …
Enligt tillverkaren är Mazda6 mps den snabbaste sedanmodellen de någonsin byggt och till sin hjälp i utvecklingen av chassit har man haft motorsportdivisionen Mazdaspeed.
Karossen är avsevärt förstärkt jämfört med billigare Sexor, just jakten på vridstyvhet var avgörande vid beslutet att endast erbjuda mps-modellen i sedanutförande. Tack vare förstärkningsstag vid fjädertornen fram och bak, extra styrka vid torped och vid stötfångarna har karossens vridstyvhet ökat med 50 procent, i alla fall enligt Mazda. Bilen är också nästan 300 kg tyngre än en Mazda6 1,8.
Hjulpphängningarna är i grunden de samma men kraftigare fjädrar och dämpare samt grövre krängningshämmare och omarbetade bussningar har tillkommit. 18-tumshjul med 215/45-däck är standard.
Fyrhjulsdriftsystemet kallas Active Torque Split All-Wheel Drive och påminner om det svenska Haldexsystemet med en elektroniskt styrd lamellkoppling som fördelar kraften mellan axlarna. Systemet styrs av en dator som hela tiden bedömer körsätt och underlag och sedan bestämmer enligt vilket av de tre huvudprogrammen Normal, Sport eller Stability som kopplingen ska arbeta. I normalläget är bilen i princip framhjulsdriven, bara ca 10 procent av kraften går till bakhjulen. Vid sportig körning kan fördelningen bli maximalt 50-50, likaså i stabilitetsläget. Dessutom finns en diffbroms mellan bakhjulen.
Under provtiden körde vi med vinterdäck och underlaget skiftade mellan isigt och snorhalt. Vid normal körning i halka känns bilen mycket stabil, möjligen kunde man vänta sig lite bättre högfartsstabilitet. Antisladdsystem är givetvis standard och det reagerar snabbare på understyrning än överstyrning, vilket gör att man kan leka fram roliga bakvagnssläpp. Styrningen är dock lite seg i returen och man får vid dessa ansvarslösa övningar vara beredd på att hjälpa styrservot med armkraft.
Det roliga med mps är att den går att ha trevligt i oavsett vilket körhumör man är på. Den 2,3 liter stora turbomotorn med direktinsprutning ger skapligt med kraft på låga varv vilket passar bra på väg till dagis. Samtidigt blir körningen spännande när turbon börjar göra sig påmind runt 2 500 r/ min. Den otroliga kraftutveckling som sker när gaspedalen närmar sig durken går aldrig att tröttna på. 380 Nm vid 3 000 r/min! Att motorn saknar »spets« på toppen är inget man direkt störs av.
Eftersom föraren gärna smakar på turboknuffen sticker förbrukningen lätt i väg upp emot 1,3 liter per mil.
Den sexpetade lådan är vettigt stegad och för ovanlighetens skull har vi här en japansk sportversion som inte är för lågt växlad, i laglig motorvägsfart ligger varvtalet under 2 500 r/min. Det som i stället stör ljudmässigt är det myckna vägbullret, men lika illa som i de första årsmodellerna av Mazda6 är det inte. Till det yttre utmärker mps sig med en annorlunda front med stora luftintag i spoilern, en annorlunda grill och en bula på huven som tvingats fram av laddluftkylaren som är placerad ovanpå motorn. En liten spoiler på bakluckan och dubbla avgaspipor samt 18-tumsfälgar har också tillkommit. Ändå är mps en diskret bil, inte alls så in-your-face som Mitsubishi evo eller Subaru Impreza.
Interiören är ännu mer tillbakahållen, här känns det att bilen inte kostar mer än 319 000 kronor. Läderklädda, »semisportstolar« är standard, liksom elmanövreringen av dem. De ger bra stöd men vi är flera på redaktionen som skulle vilja att de gick att sänka ytterligare några centimeter. Ratten är generöst ställbar i längsled och instrument och reglage är lätta att ta till sig.
Det mesta i utrustningsväg ingår i priset men jag saknar självklarheter som regnsensor, automatik på elhissarna och eluppvärmning av stolarna. Efter en veckas bakfrysande kan jag dock stryka den sista anmärkningen, knappen till sätesvärmen är bara extremt undanskymt placerad.
Kupéutrymmet räcker för fem, största hindret är flexibiliteten. Lastutrymmet är mindre än i vanliga Mazda6 Sedan på grund av förstärkningar och fyrhjulsdrift och baksätets ryggstöd går av samma skäl inte att fälla.
Mazda hoppas sälja 100 exemplar av mps i Sverige i år. Om det funnits en kombiversion hade den siffran kunnat tiodubblas.
Pris 319 000 kronor
MOTOR
Tvärställd rak 4-cylindrig med 2 överliggande, kedjedrivna kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo, laddluftkylare.
Borrning/slag 87,5/94 mm
Volym 2 261 cm3
Kompression 9,5
Max effekt 260 hk (191 kW)
vid 6 400 r/min
Max vridmoment 380 Nm
vid 3 000 r/min
FORMKURVA
0-100 km/h 6,6 s
0-160 km/h 16,4 s
0-400 m 14,6 s
Toppfart 240 km/h
Vikteffekt 6,4 kg/hk
Litereffekt 115 hk/l
Förbrukning bl. körning 10,2 l/100 km
Kraftöverföring
Motorn fram. Fyrhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.
MÅTT
Längd/bredd/höjd 4 765/1 780/1 430 mm
Axelavstånd 2 675 mm
Spårvidd fram/bak 1 540/1 540 mm
Tjänstevikt 1 665 kg
Bränsletank 60 liter
HJULUPPHÄNGNING
Individuell upphängning, skruvfjädring och krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.
STYRNING
Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,9 m. 2,6 rattvarv mellan fulla hjulutslag.
HJUL
Fälgbredd 7 tum
Däck 215/45 R18
BROMSAR
Ventilerade skivor fram, solida skivor bak. Dimension 320 mm fram, 314 mm bak.