Bild
Nästa artikelRadical firar 1000 med elbil
Publicerad 24 maj 2010
Racing
Brittiska sportvagnstillverkaren Radical passerar 1000 byggda bilar. Det firar de med elsportbilen SRZero.
I drygt tio år har de små sportvagnarna från Radical varit ett givet inslag i racing på alla nivåer. Från enkel klubbracing till kungaklassen i LeMans, överallt har Radical varit en faktor att räkna med.
Receptet var från början mycket enkelt. En rörram med sportvagnskaross i trekvartsskala och en motorcykelmotor bakom ryggen gav de första Radicalbilarna vanvettiga prestanda till kaffepengar.
Sedan dess har det fortsatt med den gatregistrerade SR3 och värstingbilen SR8 med V8 som körts runt Nürburgrings nordslinga på under sju minuter. Dessutom har Radical tävlat i Le Mans med LMP-bilen SR9.
Totalt har alltså 1000 bilar byggts hittills. Den tusende bilen är en SR3, alltjämt byggt med rörram och motorcykelmotor.
Samtidigt med tusenbilarsjubileet visar Radical upp SRZero, en eldriven racersportvagn som med dubbla elmotorer lämnar över 400 hästkrafter. Bromskraftsregenerering hjälper till att hålla batterikapaciteten uppe.
Receptet var från början mycket enkelt. En rörram med sportvagnskaross i trekvartsskala och en motorcykelmotor bakom ryggen gav de första Radicalbilarna vanvettiga prestanda till kaffepengar.
Sedan dess har det fortsatt med den gatregistrerade SR3 och värstingbilen SR8 med V8 som körts runt Nürburgrings nordslinga på under sju minuter. Dessutom har Radical tävlat i Le Mans med LMP-bilen SR9.
Totalt har alltså 1000 bilar byggts hittills. Den tusende bilen är en SR3, alltjämt byggt med rörram och motorcykelmotor.
Samtidigt med tusenbilarsjubileet visar Radical upp SRZero, en eldriven racersportvagn som med dubbla elmotorer lämnar över 400 hästkrafter. Bromskraftsregenerering hjälper till att hålla batterikapaciteten uppe.