Bild
Nästa artikelVärldens snabbaste med fyra dörrar?!
Publicerad 16 mars 2010
Bugatti 16 C Galibier
Bugatti Galibier i ännu mer närbild, inside and out. Ultrasupersedan som blir din för under miljonen och är god för ett bra stycke över 350 km/h.
Bugatti 16 C Galibier kan bli världens snabbaste fyrdörrars ultralyxsedan någonsin - om den går i produktion. Hur det blir med den saken vet tills vidare bara de styrande inom VW-koncernen i Wolfsburg men ett beslut väntas nu i vår. För att hålla grytan kokande - Galibier är inte purfärsk utan visades på Frankfurtsalongen 2009 - släpper Bugatti nu en binge extra bilder på den rakt igenom extrema skapelsen. Inredningens närmast fransk-klassicistiska stil trotsar allt annat och, handen på hjärtat, visst har du alltid velat ha en bil med åtta avgasrör?
Denna gång är Galibier klädd svart i stället för blå/silver-kombinationen som draperade konceptbilen från Frankfurtsalongen. De tekniska - och knapphändiga! - uppgifterna kvarstår: motorn är samma W16 på 8,0 liter som driver Bugatti Veyron, men här med endast två turboaggregat i stället för Veyrons fyra. Maxeffekten i Galibier 16 C torde räcka i alla fall, ca 800 hk.
Produktionen av Bugatti Veyron är planerad att upphöra 2012 och om ett produktionsbeslut för Bugatti Galibier kommer kan tillverkningen i Molsheim starta året därpå. Räkna med att bilen kommer att kosta minst 900 000 - pund.
Denna gång är Galibier klädd svart i stället för blå/silver-kombinationen som draperade konceptbilen från Frankfurtsalongen. De tekniska - och knapphändiga! - uppgifterna kvarstår: motorn är samma W16 på 8,0 liter som driver Bugatti Veyron, men här med endast två turboaggregat i stället för Veyrons fyra. Maxeffekten i Galibier 16 C torde räcka i alla fall, ca 800 hk.
Produktionen av Bugatti Veyron är planerad att upphöra 2012 och om ett produktionsbeslut för Bugatti Galibier kommer kan tillverkningen i Molsheim starta året därpå. Räkna med att bilen kommer att kosta minst 900 000 - pund.
Kommentarer
Jag vill verkligen tycka om den, men det går inte. Den är tio gånger dyrare och har dubbelt så mycket hästkrafter som Maserati Quattroporte, men det är ändå en Quattroporte som jag drömmer om. Då kan inte Bugatti ha lyckats riktigt, eller så är jag bara dum i huvudet.
OJ OJ vill ha! snälla gud! gör mig till multi miljornär för jag måste ha en Bugatti.
Hoppas att man beslutar att sätta denna vackra
Bugatti i produktion.
Viva Bugatti!
Snäppet över borde väl bli ett eget tågset med möjlighet att själv bestämma avgångs tiderna
frontbilden ska jag nog skriva ut och klistra i bakspeglarna på bilen min... MUMMA!