Bild
Nästa artikelRuf bygger egen motor
Publicerad 8 mars 2010
Nyheter
Tyska Porscheförädlaren Ruf gör det otänkbara: stoppar V8 i Porsche 911. Ruf RGT-8 har gjort sig av med boxersexan.
Ända sedan Ruf CTR gjorde sensation på åttiotalet har den tyska förädlaren och biltillverkaren Ruf varit ett av de mest välrenommerade namnen i industrin. Inte minst Ruf CTR 3 med mittmotor har etablerat Ruf i toppen av näringskedjan.
Det senaste från Ruf är modellen RGT-8 och bygger på Porsche 911. Designen är fortfarande omisskänligen Porsche, men lyfter man på motorluckan ser det inte alls ut som det brukar.
Där sitter nämligen inte längre någon sexcylindrig boxermotor. I stället har Ruf utvecklat en egen V8 på 4,5 liter och 550 hästkrafter. Vevaxeln är platt, en så kallad 180-gradersvevaxel som tillåter ett maxvarv på 8500 r/min. Till racinggodiset hör också titanvevstakar och torrsumpssmörjning.
Till råga på allt ska den nya motorn vara 35 kg lättare än boxersexan. Produktionen av Ruf RGT-8 startar 2011 och Ruf tar emot ordrar redan nu.
Det senaste från Ruf är modellen RGT-8 och bygger på Porsche 911. Designen är fortfarande omisskänligen Porsche, men lyfter man på motorluckan ser det inte alls ut som det brukar.
Där sitter nämligen inte längre någon sexcylindrig boxermotor. I stället har Ruf utvecklat en egen V8 på 4,5 liter och 550 hästkrafter. Vevaxeln är platt, en så kallad 180-gradersvevaxel som tillåter ett maxvarv på 8500 r/min. Till racinggodiset hör också titanvevstakar och torrsumpssmörjning.
Till råga på allt ska den nya motorn vara 35 kg lättare än boxersexan. Produktionen av Ruf RGT-8 startar 2011 och Ruf tar emot ordrar redan nu.