Bild
Nästa artikelAlfa Romeo 2uettottanta - vilken 80-åring!
Publicerad 3 mars 2010
Genève 2010
Pininfarina på allra bästa humör inför sin egen 80-årsdag och Alfa Romeos 100-årsdag - nya spiderformen är en av de allra bästa.
I nästan alla montrar spänns motormusklerna till bristningsgränsen men en stilsäker firma som Pininfarina vet förstås att det finns en mycket bättre väg till salongsbesökarnas hjärta: skönhet och lust.
Alfa Romeo 2uettottanta är en syndigt vacker födelesdagspresent både till carozzerian själv på 80-årsdagen och till Alfa Romeo som firar 100 år i år.
- Vi ville åt känslan av att man omedelbart vill ha bilen, så fort man ser den. Samtidigt ska linjerna och helheten hålla för ett riktigt långt förhållande, säger Pininfarina om 2uettottante. Tusan vet om det inte stämmer?!
Namnet anspelar förstås på Alfa Romeo Duetto, den klassiska lilla spidern som debuterade på Genèvesalongen 1966. 2uettottante har en 1 750-kubiks turbofyra och är i format ungefär som en Mercedes-Benz SLK: strikt tvåsitsig och med svepande, enkla linjer.
Enkelheten går igen också i inredningen, med en instrumentgrupp i blanksvart, snudd på 1950-talsdesign mitt i det vita och röda. Effektfullt!
Alfa Romeo 2uettottanta är en syndigt vacker födelesdagspresent både till carozzerian själv på 80-årsdagen och till Alfa Romeo som firar 100 år i år.
- Vi ville åt känslan av att man omedelbart vill ha bilen, så fort man ser den. Samtidigt ska linjerna och helheten hålla för ett riktigt långt förhållande, säger Pininfarina om 2uettottante. Tusan vet om det inte stämmer?!
Namnet anspelar förstås på Alfa Romeo Duetto, den klassiska lilla spidern som debuterade på Genèvesalongen 1966. 2uettottante har en 1 750-kubiks turbofyra och är i format ungefär som en Mercedes-Benz SLK: strikt tvåsitsig och med svepande, enkla linjer.
Enkelheten går igen också i inredningen, med en instrumentgrupp i blanksvart, snudd på 1950-talsdesign mitt i det vita och röda. Effektfullt!
Kommentarer
- Nu Alfa Romeo så får ni lyssna på mig (pratar med Mona Sahlin rösten). Nu kan ni inte bygga tråkiga tjockisbilar som Brera längre. Det är precis det här som vi vill att ni gör. Gör enkel med turbo fyra, bakhjulsdrift och tygtak, gör det du. Inget tjafs.