»Vilka saker gör en bil till ett entusiastfordon«
Vi är den minoritet som drabbas hårdast av de nya skattereglerna. Igen.
Klimatpropositionen levererade inget oväntat men väl ett par saker som bör funderas kring, speciellt för de som anser att bilen är något mer än tre bokstäver. Jag är generellt för miljöfrämjande åtgärder, kanske är det typiskt för min generation, i alla fall om de har en bra grund hos beslutsfattarna. Beskattning av drivmedel, visst, bara kollektivtrafiken fungerar över hela landet och så vidare. Konstruktiva drag som gagnar alla är svåra att snacka bort, men när det drabbar kulturen och det mänskliga välbefinnandet är det något som i alla fall bör ägnas en tanke.
Sverige är ett av de länder där bilintresset är som djupast rotat, inte minst i våra norra delar.
Vi är bra på att konsumera lyx och prioriterar gärna det som gör livet gott under de månader där dagarna är dubbelt så långa som nätterna. Visste du att Sverige var en av Porsches första exportmarknader? Och att Sverige ligger i toppskiktet när det gäller sport- och lyxbilar per capita? Kultur enligt vissa. Miljömässig tragik enligt andra.
KANSKE ÄR EN AV LÖSNINGARNA på problemet att sprida bilintresset i de korridorer där besluten fattas. Kan låta som en utopi och tonårsönskan, men jag tror att det skulle kunna ge oss lite friare tyglar. Sportbilar, entusiastfordon, gamla och nya klassiker är alla fordonstyper som generellt sett rullar lite och ger mycket. Men vad gör ett entusiastfordon? Hänger det på hur många gånger du vänder dig om när du lämnar det? Eller på toppfarten? Personligen tror jag att epitetet bottnar i din relation till bilen, vilket även påverkar hur du använder den, inte vad det står på motorhuven eller vad som finns under den.
Nu står vi inför ytterligare beskattningar. Utsläppen är ett av områdena som beräknas på bilens tekniska specifikationer, inte på hur långt du kör. Är det inte dags att vi som värnar om landets bilkultur ställs utanför detta eller åtminstone undantas en aning? Ge mig dina synpunkter och berätta gärna vad du anser ska krävas av ett entusiastfordon. Jag är nyfiken.