Bild
Nästa artikel

»Jag babblade i sju mil om bilen med portfölj«

Ledare 3.06

Stockholms Bilsalong har alla chanser att bli lika minnesvärd som den 1985.

En bilsalongs inverkan


på en ung människosjäl kan knappast överskattas. Det blev om inte annat mina föräldrar varse under de sju milen från mässhallarna i Älvsjö hem till Uppsala - under den resan hinner man repetera ett budskap ganska många gånger.


Detta inträffade 1985, när Stockholms Bilsalong just vaknat efter en 23 år lång slummer. Bilsverige kokade av framtidstro, samhällsekonomin höll på att varva upp och om du tror att Ferraris hårdsatsning på nordiska marknaden är en nyhet kan jag berätta att 308 gtb och gts hörde till de största attraktionerna i Älvsjö 1985 (men ärligt talat var många besvikna över att Testarossa uteblev).


I en annan monter fanns ett försök till engelsk sportbilsinbrytning på den svenska marknaden: TVR 350i. En ren sinkadus att just den - av alla högintressanta sportvagnar - är föremål för »Köplust!« i denna utgåva av Automobil (s. 94).


Att det låg förhoppning i luften bevisas av att Saabs monter hade ojämförligt störst trängsel bland besökarna, det här var första gången som den stora publiken fick chansen att komma nya Saab 9000 in på livet. Med 21 års perspektiv på händelsen kan det vara svårt att förstå vilken air av modernitet och framåtblickande »nya stora Saab« utstrålade.



Men det var varken

 


SAAB, TVR eller Ferrari som jag bubblade om - salongsyra var ordet - under hemresan. Bilen som snärjt mig fullständigt var Alfa 90 och det tjatter som min mor och far fick uthärda gick ut på att vår Honda Accord EX -82 med soltak och blå plyschklädsel hade gjort sitt som familjebil.


Ärligt talat hade jag ingen vidare koll på bilmärket Alfa Romeo, dess historia eller existensberättigande i stora bilvärlden. Jag var bara helt betagen av den fenomenalt skurna karossformen med låg front, kraftfullt bakparti och ett djupt plåtveck längs sidan.


Lägg till det hastighetsmätare och varvräknare i form av staplar med lysdioder, en attachéportfölj på handskfackets plats (såg mer ut som en skrivmaskinslåda) och en frontspoiler som sänktes vartefter fartvinden ökade. Alfa 90 var bilarnas svar på den midjelånga kavajen, en trendputte med låga, vidskaftade läderstövlar och slingor i håret. Det låter som en beskrivning av popsångaren Limahl - någon som minns…?


Kommer det om 21 år

 


att sitta en biltidningsredaktör och nedteckna minnen från den bilsalong som nu är i vardande? Vilka bilar kommer att göra starkast intryck på knappt tonåriga killar och tjejer som febrigt genomsöker montrarna? Kommer Alfa 159 att etsa sig fast i någons medvetande och - framför allt - kommer någon att jämföra den med en nu aktiv popstjärna?


Jag hoppas och tror det. Stockholms Bilsalong 2006 - den åttonde upplagan sedan 1985 - har alla förutsättningar att bli en tillställning värd att minnas. Att BMW och Mercedes uteblir förefaller surmagat, i synnerhet mot alla märkesentusiaster som på bilsalongen skulle få chans att komma sina drömobjekt nära, men det lär knappast förta glädjen.


Automobil träffar du i C-hallen - väl mött! *

Taggar: Kåserier, Slask
»Jag babblade i sju mil om bilen med portfölj«

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.