»En hjärntrust som lyst i tidningen spalter«
Som toppresterande idrottsmän vet är det bara att gå ut hårt och öka efterhand.
För exakt fem år sedan skrev jag min första ledare i Automobil. Det här blir min sista - det är tid för en ny frisk kraft att ta stafettpinnen.
Dags för en tillbakablick på 60 månader och 57 utgåvor som passerat med varvräknarnålen bergfast parkerad i rödmarkeringen? Knappast, låt mig bara konstatera följande:
En chefs viktigaste egenskap
är att omge sig med människor som är bättre rustade i hjärnkontoret - smartare och mer belästa - än chefen själv, och om det är något jag är stolt över att ha åstadkommit så är det just detta. När Automobils redaktion samlats har det varit en hjärntrust som det formligen sprakat om och det har synts i tidningens spalter.
En biltidning måste sikta i hjärtat, men tack vare Sveriges vassaste medarbetare har Automobil som få andra även stimulerat de små grå hos sin läsekrets. En aldrig så »fet« bredsladd riskerar att blekna i minnet, en god bilhistoria gör det inte.
Jolmig nostalgi är däremot
en ingrediens som vi avstått från, inte minst i våra reportage om klassiska bilar. Det blir inget av den varan nu heller, bara några tidsenliga listor som summering.
Fem bilupplevelser som varit särskilt minnesvärda:
1) Ford GT på uppländska småvägar,
2) Caterham CSR200 på Gotland Ring,
3) Porsche 959 i två upplagor på Ã-sterlen och runt Karlstad,
4) Saab EV-1 runt Trollhättan,
5) Porsche 996 »40 Jahre« på Nürburgring.
Sex album som varit särskilt kreativitetsfrämjande att ha i lurarna under skrivpassen (utöver världens bästa internetradiokanal, Radio Paradise):
1) Whisper Not med Keith Jarrett, Gary Peacock och Jack De Johnette,
2) Atsa My Band med NRBQ,
3) The Lonesome Jubilee med John Cougar Mellencamp,
4) Mäster Cees Memoarer, del 3 med Cornelis Vreeswijk (i synnerhet de makalösa Bellman-tolkningarna),
5) How The West Was Won med Led Zeppelin,
6) Wickman in Wonderland med Putte Wickman.
Fem önskningar för fortsättningen av 2009:
1) att Volvo ab ingår joint venture med någon medelstor, rapp och frisinnad biltillverkare om att köpa, driva och vitalisera Volvo Personvagnar,
2) att Saab Automobile hittar en likadan lösning,
3) att en seriöst menad miljövänlig sportbil i rimlig prisklass begår debut,
4) att Automobil stärker och befäster sin ställning som Sveriges främsta biltidning om sportbilar och sportiga bilar.
Jag är övertygad om att förutsättningarna
för punkt fyra är de allra bästa - som alla toppresterande idrottsutövare vet är det bara att gå ut i högsta tempo och öka efterhand.
Från och med nästa nummer möter du Niklas Carle på den här sidan. Han har under en följd år varit redaktionschef för Automobils systertidning Bike och han har redan gästspelat ett par gånger i våra spalter. Inte minst när vi bytte fordon för en vecka, då Niklas fick prova på livet som sportvagnsförare och jag gav mig på att betvinga två av marknadens mest råbarkade tvåhjulingar (Automobil 1.08).
Jag lämnar Automobil, men inte Sveriges mest fartfyllda motortidningsutgivare - OK Förlaget. Det finns alltså chans att dina och mina vägar korsas i någon av förlagets produkter även framgent.
Till dess - tack för en fantastisk resa!
Kommentarer
Lycka till med dina nya utmaningar och tack för ett fantastiskt jobb med att skapa Sveriges bästa biltidning!
Ska bli spännande att se vad en MC-freak kan göra av en entusiastbiltidning... :)
Är Automobil verkligen en entusiastbiltidning? Jag trodde det var en tidning om sportbilar och sportiga bilar. Har funderat på att börja prenumerera då jag tröttnat på andra biltidningar som nästan bara består av testkörningar. Men jag vill itne prenumerera på en tidning som snöar in på gamla bilradioapparater och ratthandskar.
Eric, vår Eric.
Tack för dina 57 turer vid ratten på denna ypperliga biltidning.
Om inte om ivägen voro, kossorna i luften foro.
OK (ja okej, inte OK, ja ni fattar...). Gissar att det är lönlöst att försöka hota Eric med "jag säger upp prenumerationen om du inte tar tillbaka chefredaktörstjänsten"? Automobil befäster sin position bland biltidningarna lika överlägset som TopGear på bland motorprogrammen på TV. Men med den starka redaktionen är risken för en ny genomklappning för Automobil obefintlig. Ser fram emot kommande nummer. Lycka till med vad du än tar för dig inom förlaget.
Tråkigt att du slutar Eric. Sveriges bästa biltidning hade knappast blivit det utan dig. Tack för alla vansinnigt läckra reportage och texter om 80-talsbilar! Alltid lika trevligt att se att det fanns någon som uppskattade och förtjusades av samma saker som mig själv! Bilarna man drömde om som liten pojke kommer ju nämligen alltid vara dom tuffaste och mest åtråvärda!;) Lycka till!
Tack Eric för din tid på tidningen och för att du och övriga medarbetare på Automobil lagt/lägger ner tid och slit för att ge oss läsare en guldkant i vår tillvaro! Automobils styrka är att kunna förmedla en stor glädje och entusiasm, att ge siffror och fakta på papper ett liv och perspektiv (exempelvis a-testet som omvandlar statiska prestandafakta till verklighet och upplevelser) samt en bra mix mellan nytt och gammalt.
Jag har läst Automobil sedan innan du klev in, och tidningen framstår i mina ögon som mer kompetent idag än innan.
Entusiastbilar handlar inte bara om sportbilar utan om allt med motor som kan förmedla känslor. Hoppas på fortsatta kärleksfulla betraktelser från kritiska journalister
Lycka till både Eric & Niklas och Tack Eric m. personal för det som varit!
Vaktombytet går långsamt. Är det Erik som inte vill flytta sig, eller Niklas som är blyg?
Tack för att du gjort Automobil till den bästa motortidningen.
Har ni helt slutat uppdatera sidan? Har tidningen och webbsidan lagt ned? När skedde senaste uppdateringen februari?
Fem önskningar för fortsättningen av 2009:
3) att en seriöst menad miljövänlig sportbil i rimlig prisklass begår debut
Det finns inga "miljövänliga" bilar. Enda miljöbilen är ingen bil.
En sportbilstidning ska absolut inte börja prata om "miljö", då kan vi lika bra sluta ha bilar över huvud taget!