Bild
Nästa artikel

»De bromsade senare och njöt intensivare«

Ledare 1.08

Sveriges vassaste bilredaktion i det driftigaste motortidningsförlaget.

Aldrig har jag varit så trött som under de tre kvällar jag tillbringade i byn Nürburg
för snart fyra år sedan. Dit hade jag kommit för att låta mig invigas i heliga ritualer och lära mig iaktta symboler som ger livsnödvändig vägledning.


Ritualerna består i

att så snabbt och säkert som möjligt ta sig runt racerbanan som ringlar fram i Eifelbergen. Symbolerna består av kantmarkeringar, brunnslock, skiftningar i asfaltnyansen och andra subtila tecken som det gäller att tolka på rätt sätt.
»Håll kvar vid högerkanten tills asfalten skiftar från ljusgrått till mellangrått, då styr du mot apex som finns mitt för den tredje staketstolpen. Missar du detta får du problem tre kurvor längre fram och har du tillräcklig fart hamnar du i räcket. Lycka till!«

Efter många års

drömmar hade jag tagit mig till en av världens häftigaste förarkurser: Scuderia Hanseat på Nürburgring. Tre dagars intensivt nötande i sektion efter sektion varvat med fria körpass. Jag hade föresatt mig att skriva artikeln »live« på kvällarna, men efter varje skoldag var det som om någon slagit mig i huvudet med en gummiklubba.
Till Scuderia Hanseat-kurserna kommer folk från hela Europa och jag är övertygad om att roligast dessa aprildagar hade tre holländska killar i varsin bmw 3-serie från 1980-talet. Grabbarna piskade sina bilar - lätt modifierade med störtburar och sänkta chassin - maximalt och hänsynslöst. De kom på tvären över krönen, de vågade bromsa senare och njuta intensivare.


Visst fanns där

även extremt skickliga förare i dyrbara bilar, men många verkade också påtagligt skraja där de hukade i sina nya 911 Turbo, gt3, Gallardo och 360.


En som inte

sparade på materialet var Kenneth Olausson som hösten 1981 gick kursen i sin då sprillans nya Porsche 911 Turbo, se sidan 42. Du har mött Kenneth tidigare i Automobils spalter - bland annat i den unika historiken om Ronnie Peterson. Från och med denna utgåva kommer Kenneths entusiasm och kunskap att lysa ännu ihärdigare i Automobils spalter, när han ikläder sig rollen av vikariande redaktör och reporter.
Kenneth är vår ena förstärkning.

 

Den andra heter

Björn Sundfeldt, en av de skickligaste och mest erfarna motorjournalister som går att uppbåda. Björn har nedlagt det mesta i sportbilsväg de senaste 35 åren och nu kommer även han att vikariera i Automobil.

 

Redan innan Kenneth

och Björn klev över tröskeln hade jag  Sveriges vassaste redaktion, dessutom i Sveriges driftigaste motortidningsförlag. Det bubblar i alla grytor, OK Förlaget gör tidningar om nya, gamla, dyra och billiga bilar, extrema motorcyklar och vanliga hojar.
Att samarbeta över gränserna är givet. I det här numret har Vi Bilägares Marianne Sterner som en av ytterst få svenska journalister provkört nya Alfa Romeo 8C. Själv bytte jag under en vecka fordon med Bikes redaktionschef Niklas Carle.

Full fart in

i 2008. Automobil ska ge näring till dina drömmar om exotiska och extrema bilar. Vi ska ge uppslag till äventyr och upplevelser. Men vi är framför allt tidningen som aldrig glömmer att en dag på racerbanan kan vara minst lika rolig i en lagom preppad 30 000-kronorsbil som i en racerreplika för tre miljoner. Det ska vi visa än tydligare framöver!

Taggar: Kåserier
»De bromsade senare och njöt intensivare«

Kommentarer

#1
Helmut Fahrschule
2008-02-10 13:47

A-laget?
Är det fylleriövningar ni pysslar med eller går ni igenom hela systemet?
Bäst blir det väl om ni kör Volvo 240-serien med dess parksoffor till stötfångare.

Fullm gas på er!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.