Oförändrat pris på nya BMW 320d
Nu är de svenska priserna på sjätte generationen av BMW:s 3-serie klara. F30 är större, lättare och snålare än föregångaren, men inte nödvändigtvis dyrare. Svensk debut sker i februari 2012.
Volymversionen BMW 320d i den nya generation F30 får samma grundpris som sin föregångare: 309 500 kronor. Samma grundpris får också den extrasnåla 320d EfficientDynamics Edition, medan bensinversionerna 328i och 335i kommer att kosta från 330 000 kronor respektive 413 000 kronor.
Lansering på svenska marknaden sker den 11 februari 2012 och omfattar alltså två dieselversioner och två bensinare. Den vanliga fyrcylindriga 320d har 184 hk som tidigare men drar nu 4,5 l/100 km, mot tidigare 4,7. En liten men betydelsefull skillnad eftersom 320d nu klarar "miljöbilsgränsen" 120 gram CO2-utsläpp per kilometer. BMW 320d Efficient Dynamics Edition har samma dieselmaskin men på 163 hk och drar bara 4,1 l/100 km.
Även bensinversionerna är snåla, med tanke på effekt och fartresurser. BMW 328d har den nya tvålitersfyra med turbo som ersätter flera av de gamla raka sexorna. Maxeffekten är 245 hk, maximalt vridmoment 350 Nm (från 1 250 r/min), accelerationen 0-100 km/h tar 5,9 sekunder och förbrukningen är ändå inte högre än 6,4 l/100 km. BMW 335 i med rak sexa och enkel twinscrollturbo har som tidigare 306 hk och 400 Nm och drar nu 7,9 l/100 km.
Den nya 3-serien är totalt drygt nio centimeter längre än den gamla. Axelavståndet är inte mindre än 281 cm, medan spårvidden fram ökat knappt fyra centimeter och bak knappt fem. Rejäla dimensioner för en "trea", ändå är bilen ca 40 kg lättare än motsvarande E90-version. Karossen är i profil måhända väldigt lik den gamla E90, men fronten är påtagligt ny och "blicken" skärpt. Strålkastarna och kylargrillens halvor är nu förbundna i design och den djupa kromranden runt respektive "njure" ger en fräsch djupeffekt. Motorhuvens sluttning allra längst fram är karaktäristisk, ett stildrag från BMW Z4 som utvecklats ytterligare. Luftmotståndkoefficienten är så låg som 0,26, vilket förstås också bidrar till den låga förbrukningen. Tre olika utföranden, eller "linjer", är aktuella: Modern Line, Luxury Line och Sport Line. Sexväxlad manuell låda är standard i alla versioner, medan en ny, åttaväxlad automat gör sin debut i klassen med nya 3-serien. Sålunda försedda drar de olika varianterna något mindre bränsle än de manuella. Extrakostnaden för automatlådan är inte avslöjad ännu. Stopp- och startautomatik som standard i alla bidrar också till förbrukningsförbättringen.
Fler versioner står förstås på tur: I vår kommer 320i, 318d och 316d. Under sommaren 2012 kommer ett M-Sportpaket med tio millimeter sänkt fjädring, andra fälgar och speciella karossfärger. Hösten 2012 kommer så en hybridversion, ActiveHybrid3 kallad, med dels sexcylindrig bensinmotor, dels 40 kW elmotor, för en total effekt på 340 hk och 450 Nm vridmoment. Upp till 160 km/h kan den här versionen rulla på frihjul och förbrukningen anges till 6,4 l/100 km.
Och så kommer förstås en BMW M3 i nya generation E30 ... förlåt F30 vad det lider!
Kommentarer
Och hur blir det med dragkrok för EDE varianten då? Blir det samma eländiga visa som nu? Tydligen så kan 520d EDE ha dragkrok så varför inte 3-serien? Jag hörde rykten om att nya 320d EDE skulle också bli av med det här eländiga problemet. Jag förstår inte problemet med dragkrok på EDE. Jag kör med drag ibland och resten av tiden vill jag ha en snål bil. Ska det vara så svårt? Fixa för bövelen.
Köp nya 320d i annat fall...även den miljöbil :-)
Har den raka sexan fått dubbla turbo igen eller är det en felskrivning? Tycker detta ser riktigt lovande ut, men väntar gärna på dieselsexorna :)
Tack för påpekandet Fredrik; det är en felskrivning av mig. N55-motorn i 335i har en twinscrollturbo. Tidigare hade 335i N54-motorn med dubbla turbo. Texten nu ändrad.
320d EDE kan inte fås med dragkrok. Det bekräftas här:
http://www.teknikensvarld.se/2011/10/15/24719/nya-bmw-3-serie--alla-fakta-bilder-filmer-och-priser/
Den officiella pressreleasen från BMW om den nya 3-serien listar tillåten dragvikt/kultryck för ALLA olika modeller som nu lanseras, inklusive 320d EDE! finns via AM&S WEB http://www.automotorsport.se/media/artiklar/BMW_3er_EN.pdf
Så här är det: BMW 320d EDE kan inte förses med dragkrok. Uppgiften i fabrikens pressmaterial är felaktig. Däremot kan versionen utrustas med den nya åttaväxlade automatlådan. BMW Sverige AB upplyser också om att även "normalversionen" BMW 320d klarar utsläppsgränsen 120 g CO2/km och således är berättigad till miljöbilspremie.