Bild
Nästa artikel

Undvik mackar på motorvägen!

porsche 911 sc

Utan brallor i Bayern. Det var så det kändes att stå på en Autobahnmack
i södra Tyskland med en tvärdöd Porsche. Naket, ensamt och utsatt.

Fram till dess hade Porschen visat sina bästa sidor på min och flickvännens sommarresa till de österrikiska alperna. Lagom med utrymme för två, ett ljuvligt boxerbröl och en körglädje utan dess like.
Möjligen var den rekordvarma sommarhettan inte optimal för långresa i en 24 år gammal sportbil. När temperaturen i bilen nådde 46 grader uttalades de blasfemiska orden:
- Nu hade det suttit bra med ac.
Jag stängde igen munnen med en smäll. Var mitt förräderi mot sportvagnsmyten officiellt? Luftkonditionering, servostyrning och mugghållare är för bortklemade sillmjölkar.
Med rutor och taklucka på vid gavel och kupén fylld av fartvindens tordönsvrål hölls hettan i någorlunda schack och jag höll truten stängd i fortsättningen. Ända fram till en viss tysk bensinmack. Men Porschen svarade varken på tillmälen eller startnyckelns uppmaningar.

Ett samtal till min

husmekaniker och jourhavande bilterapeut Perry Andersson redde ut problemet. Det var inte startmotorn som gett upp, det var solenoiden som aktiverar startmotorn som krånglade.
- Ett typiskt problem på gamla 911:or, solenoiden börjar krångla när det är för varmt väder. Det är ett enkelt fel och borde gå på max någon tusenlapp att fixa, sade Perry.
Med detta lugnande besked gick färden vidare mot Ã-sterrike. När motorn var kall startade motorn utan problem, det var bara när motorn blivit varm som startmotorn trilskades.
- Innan ni åtgärdar felet kan ni ju alltid putta igång bilen, var telefonbeskedet från Perry.
Vi blev experter på att hitta nerförsbackar att parkera bilen i, men efter att ha blivit inparkerad i nerförsbacke den tredje dagen utan startmotor fick jag nog av puttandet. Nog borde man kunna laga bilen enkelt och billigt i doktor Ferdinands hemtrakter. Inte då.Porsche Center i Innsbruck vägrade byta något annat än hela startmotorn och ville ha 7 000 kronor för besväret. Tack och hej…
Eftersom startmotorn är från Bosch lämnades bilen in på en Boschverkstad i Kitzbühel och jag förklarade nogsamt att bara solenoiden skulle bytas ut.
- Kein problem.
Bilen överlämnades i verkstadens trygga vård, men strax kom nya besked.
- Der Startmotor ist auch kaputt. Mann müssen das ersätzen. Es kostet 612 euro.
Min tyska är inte tillräckligt bra för att jag skulle fatta hur startmotorn kunde vara trasig men ändå fungera när motorn var kall. Till slut plockade mekanikern fram den nerplockade startmotorn och pekade på en tre cm lång elkabel vars isolering var skavd mot höljet.
- Kaputt, sade mekanikern menande och höjde ögonbrynet.
- Reparierern, sade jag och inpräntade min ståndpunkt.
- Nicht professionell. Keine garantien.
Jag var totalt ointresserad av garantier från Bosch i Ã-sterrike, jag ville bara få tillbaka min bevisligen fungerande startmotor. Till slut gav mekanikern med sig och bytte ut solenioden och den skavda jordkabeln. Till en kostnad av 320 euro fick jag tillbaka min Porsche i utmärkt skick.
Resan vidare i Alperna fortlöpte utan problem och nu kunde vi dessutom njuta av lyxen att stänga av motorn medan man tankade på bensinmackar, att slippa leta nerförslut innan man stannade för att äta lunch och att slippa oroa sig för tjuvstopp i stadstrafik. Livet var kort sagt underbart.


Även hemresan

gick som en dröm. Bensinen är dyr i Tyskland, priset låg på omkring 1,47 euro/liter (13,70 kronor) för den 98 oktaniga bensin Porschen kräver. Det kompenserades av att bilen var överraskande snål och dessutom snålare ju fortare det gick.
I 120 km/h drog Porschen 9,5 l/100 km, sedan sjönk förbrukningen stadigt upp till 170 km/h, då bilen smuttade 8,8 l/100 km. Att marscha i omkring 210 km/h var mest för nöjes skull, förbrukningen steg då till ungefär 11,0 l/100 km.
Maskinellt verkar min sc vara ett toppexemplar. Kollegan Anders Adolfsson tvingades motvilligt erkänna att hans två exemplar inte alls hade haft samma drag i sina motorer, samtidigt som de drog betydligt mer bensin. Sådant värmer en känslig själ.
Väl hemma i Sverige var det ett kort depåstopp i Stockholm innan färden gick vidare mot ferier på Ã-land. Jag hann inte mer än till första tankstoppet på e4:an innan bilen vägrade att starta igen.
Porschen och motorvägsmackar verkar inte gå ihop. Jag kan avslöja att det inte var startmotorns fel denna gång, men resten får du läsa i nästa Collection. *

Porsche 911 SC 1982

Porsche 911 SC 1982

Total motion: 13 250 mil

Formkurva
0-100 km/h: 6,8 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Tjänstevikt: 1 250 kg
Förbrukning blandad körning: 11,6 l/100 km
Motor: Boxer 6, 2 994 cm3
Max effekt: 204 hk vid 5 900 r/min
Max vridmoment: 267 Nm vid 4 300 r/min

Planer inför hösten
Service och sedan njuta ett tag till innan det är dags för vinterförvaring.

Taggar: Collection

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.