Bild
Nästa artikelTvåstegsmuller!
Publicerad 23 oktober 2007
Anders Adolfsson * Porsche 993 Carrera 2 1994
Anders slängde originalavgassystemet och inhandlade inte ett utan två olika sportsystem!
När nytt chassi, bromsar och fälgar monterats blev det så småningom dags att göra något åt det det tama avgasljudet på XYT 191. Bilen hade redan som original specats lite sportigare och även ljudligare än de flesta andra 993:or. Den förste ägaren kryssade bland annat för M030-sportpaket, sportstolar och så kallad motorsound airbox (öppnad luftburk på svenska).
Luftburken ger en trevlig, men på intet sätt överdriven motorsång i kupén, huvudsakligen under fullast i de övre varvregistren. Ur avgasrören kommer dock bara ett högst svenssonmässigt avgassljud - man kan vid tomgång knappt förnimma att det sitter en rätt potent 3,6 literssexa på andra sidan. Eftersom jag alltid blivit närapå knäsvag av mullret från en måttligt dämpad 911 stod det snart klart att denna bil skulle få en rejäl uppgradering!
Jag fick tips från en Porscheentusiast i umgängeskretsen att det skulle gå att få ett fantastiskt ljud genom att byta ut de två slutljuddämparna efter katalysatorn mot raka rör. Hittade inga rör att köpa över disk, så jag tog istället kontakt med Micael Ljungström, vd på Ferrita i Köping (www.ferrita.se) för att se om de kunde hjälpa mig.
"Inga problem", blev svaret. Förutom tillverkning av rostfria standard- och sportavgassystem i lite större serier har Ferrita en avdelning för skräddarsydda avgaslösningar, vilken gärna skulle ta sig an tillverkningen av de raka rören. Dessutom lovade han att det skulle det gå att byta mellan dessa och standardsystemet relativt enkelt - infästningarna kunde göras lika. Klokt med tanke på att de öppna slutrören sannolikt skulle bli ordentligt ljudliga.
En måndageftermidag i juni lämnades bilen in till Ferrita i Köping. Morgonen därefter kom jag tillbaka för att hämta bilen och möttes då av diverse småleenden hos personalen och diskreta passningar som "Ja, du ville ju ha ljud eller hur?" Hämtade nyckeln, vred om och blev trots höga förväntningar helt överväldigad när maskinen gick i gång.
Maken till mustig, mullig ton hade jag knappt hört från en bil. När jag rullade i väg och släppte loss maskinen lät den mer som en 30-40 år gammal racerbil än något annat. Ett helt fantastiskt sound! (Du kan lyssna själv på www.automobil.se)
Hur reagerade då motorn på detta betydligt öppnare avgassyystem? Till en början gav den något mindre effekt än original, framför allt på lågvarv. Förutom det lilla effekttappet blev även komforten lidande eftersom rören bildade en resonans vid ca 2 800-3 000 r/min. Ingen överraskning, Micael hade varnat mig, men likafullt lite störande under långfärd.
Efter drygt tio mils transportkörning utan att någonsin ge fullt och dessutom en lång paus på redaktionen kom jag så hem igen och prövade på nytt att accelerera max upp genom växlarna. Plötsligt kändes motorn piggare än original, kanske inte genom högre toppeffekt, men väl vad gäller gasrespons och varvvillighet! Mycket märkligt, men jag har fått det förklarat med att motorelektroniken på 993 ställer om sig automatiskt för ett öppnare avgassystem, men att det tar 10-15 mil för den processen att bli klar.
Jag har nu varit ute och kört några rundor och ljudet är verkligen sanslöst rått. Det coolaste är förmodligen mullret på och strax över tomgång. Man känner sig nästan förflyttad från radhusområdet i förorten till pit lane vid Le Mans någon gång under sextiotalet!
Samtidigt inser även jag att raka rör inte är något som fungerar i vardagen, vilket fick mig att börja leta efter en kompletternde avgaslösning som ger lite mulligare ljud än original utan att för den skull äventyra relationen till grannarna. Tillbringade en hel del tid på olika Porscheforum och det verkade som om de flesta varit mycket nöjda med någonting som kallas RSR-ljuddämpare.
Det är inget nytt avgassystem utan en modifiering av originalslutburkarna. Först skärs de upp, sedan tas två av tre ljuddämpande celler bort.. Systemet har enligt egen utsago provats fram genom att olika modifieringar på originalburkarna och testkörning i dynamometer för att säkerställa att man inte tappar effekt. Och resultatet är bra.
Ljudet är djupare och något starkare än original, även om det naturligtvis fortfarande är diskret bredvid det hårresande soundet från de raka rören. En stor fördel är att det inte finns någon resonans. Körbarheten är också bra, det märks även här en ökad villighet och respons jämfört med original, vilket subjektivt gör att motorn faktiskt känns lite starkare.
Carnewal ( HYPERLINK "http://www.carnewal.com" www.carnewal.com) i Belgien som säljer RSR-ljuddämparna i Europa hävdar att effektvinsten är försumbar (+4 hk i deras bänktester), men subjektivt känns det helt klart som mer.
När jag bara ska ut korta turer med bilen sitter de raka rören bra, men när det blir fler och längre utfärder åker RSR-dämparna på. Tack och lov är det lätt att byta mellan dem, högst en timme i garaget!
Även om XYT191 nu blivit precis det jag längtade efter, börjar hopplöst nog ändå en del av min hjärna fundera på nya projekt. Nu lockar någonting superrått, kanske en Caterham, en Hayabusa-Westfield eller något annat fjäderlätt? Känner mig rätt schizofren över att fundera på nya bilar när den man har är så rätt, men har ändå kommit fram till att 993:an är till salu om köpare och pris är rätt. Om du är intresserad, droppa gärna ett bud på anders@automobil.se!
Luftburken ger en trevlig, men på intet sätt överdriven motorsång i kupén, huvudsakligen under fullast i de övre varvregistren. Ur avgasrören kommer dock bara ett högst svenssonmässigt avgassljud - man kan vid tomgång knappt förnimma att det sitter en rätt potent 3,6 literssexa på andra sidan. Eftersom jag alltid blivit närapå knäsvag av mullret från en måttligt dämpad 911 stod det snart klart att denna bil skulle få en rejäl uppgradering!
Jag fick tips från en Porscheentusiast i umgängeskretsen att det skulle gå att få ett fantastiskt ljud genom att byta ut de två slutljuddämparna efter katalysatorn mot raka rör. Hittade inga rör att köpa över disk, så jag tog istället kontakt med Micael Ljungström, vd på Ferrita i Köping (www.ferrita.se) för att se om de kunde hjälpa mig.
"Inga problem", blev svaret. Förutom tillverkning av rostfria standard- och sportavgassystem i lite större serier har Ferrita en avdelning för skräddarsydda avgaslösningar, vilken gärna skulle ta sig an tillverkningen av de raka rören. Dessutom lovade han att det skulle det gå att byta mellan dessa och standardsystemet relativt enkelt - infästningarna kunde göras lika. Klokt med tanke på att de öppna slutrören sannolikt skulle bli ordentligt ljudliga.
En måndageftermidag i juni lämnades bilen in till Ferrita i Köping. Morgonen därefter kom jag tillbaka för att hämta bilen och möttes då av diverse småleenden hos personalen och diskreta passningar som "Ja, du ville ju ha ljud eller hur?" Hämtade nyckeln, vred om och blev trots höga förväntningar helt överväldigad när maskinen gick i gång.
Maken till mustig, mullig ton hade jag knappt hört från en bil. När jag rullade i väg och släppte loss maskinen lät den mer som en 30-40 år gammal racerbil än något annat. Ett helt fantastiskt sound! (Du kan lyssna själv på www.automobil.se)
Hur reagerade då motorn på detta betydligt öppnare avgassyystem? Till en början gav den något mindre effekt än original, framför allt på lågvarv. Förutom det lilla effekttappet blev även komforten lidande eftersom rören bildade en resonans vid ca 2 800-3 000 r/min. Ingen överraskning, Micael hade varnat mig, men likafullt lite störande under långfärd.
Efter drygt tio mils transportkörning utan att någonsin ge fullt och dessutom en lång paus på redaktionen kom jag så hem igen och prövade på nytt att accelerera max upp genom växlarna. Plötsligt kändes motorn piggare än original, kanske inte genom högre toppeffekt, men väl vad gäller gasrespons och varvvillighet! Mycket märkligt, men jag har fått det förklarat med att motorelektroniken på 993 ställer om sig automatiskt för ett öppnare avgassystem, men att det tar 10-15 mil för den processen att bli klar.
Jag har nu varit ute och kört några rundor och ljudet är verkligen sanslöst rått. Det coolaste är förmodligen mullret på och strax över tomgång. Man känner sig nästan förflyttad från radhusområdet i förorten till pit lane vid Le Mans någon gång under sextiotalet!
Samtidigt inser även jag att raka rör inte är något som fungerar i vardagen, vilket fick mig att börja leta efter en kompletternde avgaslösning som ger lite mulligare ljud än original utan att för den skull äventyra relationen till grannarna. Tillbringade en hel del tid på olika Porscheforum och det verkade som om de flesta varit mycket nöjda med någonting som kallas RSR-ljuddämpare.
Det är inget nytt avgassystem utan en modifiering av originalslutburkarna. Först skärs de upp, sedan tas två av tre ljuddämpande celler bort.. Systemet har enligt egen utsago provats fram genom att olika modifieringar på originalburkarna och testkörning i dynamometer för att säkerställa att man inte tappar effekt. Och resultatet är bra.
Ljudet är djupare och något starkare än original, även om det naturligtvis fortfarande är diskret bredvid det hårresande soundet från de raka rören. En stor fördel är att det inte finns någon resonans. Körbarheten är också bra, det märks även här en ökad villighet och respons jämfört med original, vilket subjektivt gör att motorn faktiskt känns lite starkare.
Carnewal ( HYPERLINK "http://www.carnewal.com" www.carnewal.com) i Belgien som säljer RSR-ljuddämparna i Europa hävdar att effektvinsten är försumbar (+4 hk i deras bänktester), men subjektivt känns det helt klart som mer.
När jag bara ska ut korta turer med bilen sitter de raka rören bra, men när det blir fler och längre utfärder åker RSR-dämparna på. Tack och lov är det lätt att byta mellan dem, högst en timme i garaget!
Även om XYT191 nu blivit precis det jag längtade efter, börjar hopplöst nog ändå en del av min hjärna fundera på nya projekt. Nu lockar någonting superrått, kanske en Caterham, en Hayabusa-Westfield eller något annat fjäderlätt? Känner mig rätt schizofren över att fundera på nya bilar när den man har är så rätt, men har ändå kommit fram till att 993:an är till salu om köpare och pris är rätt. Om du är intresserad, droppa gärna ett bud på anders@automobil.se!
Porsche 993 Carrera 2, 1994
Miltal 15 200
Nypris 1994 644 000 kronor i Sverige
Totala utlägg 300 000+ kronor
0-100 km/h 5,6 s
Toppfart 270 km/h
Tjänstevikt 1 490 kg
Förbrukning blandad ca 11,5 l/100km
Motor Sexcylindrig boxermotor, två ventiler per cyl, 3 600 cm3.
Max effekt 272 hk vid 6 100 r/min
Max vridmoment 330 Nm vid 4 300 r/
Kommentarer
Hej
Det är riktigt kul att läsa om era bil historier jag har blivit helt smittad av porsche febern. Nu när du ägt en sc och 993 vilken var roligast? Själv lutar det åt en sc då det känns som lagom mycket pengar. Hur går det har du något nytt projekt på g?
Tack för en härlig tidning!
Mvh Johan