Bild
Nästa artikel

start me up!

FIAT 128 1977

Bra rubriker ska man kunna använda två gånger.

I förra numret redogjorde jag samvetsgrant för startförsöken på min Fiat 128 1970. Rubriken var den samma som kröner den episod jag nu ska gå att förtälja. Fenomenet är nämligen kusligt snarlikt.
Först vill jag dock sända en tacksamhetens tanke, tillsammans med en milt sagt modest betalning, till vår husmekaniker Sami.

Sami på Norrtulls Bil & Motor

på Norrtullsgatan i Stockholm fick ta emot den kinkande 128:an 1970 till slut. Visserligen bogserade Claes från tidningen Klassiker mig och bilen hyggligt nog till Samis verkstad, varpå kärran naturligtvis hoppade i gång på vägen dit. Väl framme visade sig bensinslangarna vilja övergå till torgfontän i en mellanstor svensk stad så det fanns att plocka i för Sami, om man så säger.
När jag fick tillbaka bilen gick den som en dröm. Nya stift, nya brytare, bränsefilter, renblåst i förgasaren, allt samverkade till att jag nu cruisar runt i livet på 0,58 liter milen i stället för 0,80. Snacka om ekonomitrimning!
I själva verket går det åt så lite stålar i den här bilen att jag beslöt mig för att köpa en till, låta pengarna jobba. Jag såg en orange (Rosso Orangina fick jag lära mig) 1977 års modell Fiat 128 på Blocket. Som mellansonen och jag inte hade något för oss en dag for vi till Sandviken där vi stötte på Anders och hans sedan fyra år uppallade Fiatracer.

Van som jag är

vid dessa Fiatsituationer lyssnade jag inte på pratet om att bilen inte startade utan vidtog sedvanlig procedur med allmän genomsyn och startgas och lite annat - och visst hoppade också denna prima 8 000-milare i gång! Bluddrigt förvisso, men i gång.
Bromsarna fram hade kärvat fast, men inte värre än att det gick att ta en provtur. Gradvis släppte de dessutom. Bilen var i prima skick, nästan osutten inuti och med bra sommar- och vinterdäck. Rosten var begränsad till några ifyllda fläckar på vänster sida, annars tokren. En dekal »Dinitrol« i ena bakrutan kan vara förklaringen. En enda ägare före Anders och nu en till i statistiken. Två tusen fem hundra spänn är inget att säga om för en sådan prima vinterbil. Det ska jag tala om för min kära där hemma. *

PLANER
Låt vintern komma!

skick
Oförskämt bra. 1977 års modell var den sista för 128 i Sverige, sedan kom den oförglömliga Ritmo. Min bil har stora motorn, en 1300!

Taggar: Collection
start me up!
start me up!
start me up!
start me up!

Kommentarer

#1
Thomas Laursen
2007-04-08 13:14

Jag har lust att köpa en FIAT själv.
Den nya FIAT 500!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.