Bild
Nästa artikelMin femtonde Clubman!
Publicerad 27 juni 2007
Stefan Mumm * Mallock U2 MK 29 1991
Den absoluta race-kicken kom-mer bara i en Clubman tycker Stefan Mumm.
Mantorp Park, tidigt 1980-tal. En lång, kilformad svart racerbil med föraren längst bak smular sönder sina motståndares träningstider. Jag träffades av blixten - en sådan bil skulle jag ha!
Bilen kördes av en synnerligen upprörd förare som när jag hittade honom i depån var i färd med att lasta sin bil för att åka hem i protest mot att han inte fick starta. Anledningen var enligt honom en oviktig detalj - han hade inte sin licens med sig. Fem-sex år senare hittade jag bilen på ett slott i Skåne, fortfarande i sin plåtbeklädda släpkärra, och jag köpte den.
Jag har försökt köra andra biltyper men hittills har ingen gett mig den absoluta race-kicken som en välbalanserad Clubmanbil gör.
Nu har jag en Mallock mk29 från 1991, men det är inte mycket från 1991 kvar. I mitten av 1990-talet byttes till exempel styrspindeln till en av Mallock specialproducerad, bilen fick större bromsar och tam4.
tam4 är en unik lösning för att kompensera det vridmoment som en stel bakaxel utsätts för när kardanen roterar. Med tam behöver bilen inte diffbroms och kan följaktligen klara mycket tidiga gaspådrag i kurvor utan att spinna innehjulet. En diffbroms gör inte något åt orsaken till problemet utan åtgärdar bara symptomen.
Min mk29 kom till Sverige under sent 1990-tal och upplevde flera ägare som inte riktigt insåg de speciella behov som en slank skönhet har. Någon hade begåvat henne med »Ã-hlinare«. Visst var dämparna vackra att se, men de var felaktigt specificerade och monterade så att det skadat dämparnas tätningar och kolvstänger. Men jag erkänner att jag föll för guldgansen i »Ã-hlinarna« vid köptillfället.
Ett antal andra skavanker i hennes inre har också uppdagats och åtgärdats: sprickor i ramen som resultat av otur med ett avgassystem, ett snett bakaxelhus med sprickor, krokiga drivaxlar och några underligt monterade hjullagerhus bak.
Jag har även fixat flytande bromsskivor, ny drevsats, ny motor, drop stop-stag i framvagnen, nya fjädrar, racingkylare i aluminium och honeycombcarbonstag för dubbelvingen.
Sa jag att detta är den 15:e Clubman som jag har haft i min omvårdnad? Det är galenskap, men en väldigt underbar galenskap.
Bilen kördes av en synnerligen upprörd förare som när jag hittade honom i depån var i färd med att lasta sin bil för att åka hem i protest mot att han inte fick starta. Anledningen var enligt honom en oviktig detalj - han hade inte sin licens med sig. Fem-sex år senare hittade jag bilen på ett slott i Skåne, fortfarande i sin plåtbeklädda släpkärra, och jag köpte den.
Jag har försökt köra andra biltyper men hittills har ingen gett mig den absoluta race-kicken som en välbalanserad Clubmanbil gör.
Nu har jag en Mallock mk29 från 1991, men det är inte mycket från 1991 kvar. I mitten av 1990-talet byttes till exempel styrspindeln till en av Mallock specialproducerad, bilen fick större bromsar och tam4.
tam4 är en unik lösning för att kompensera det vridmoment som en stel bakaxel utsätts för när kardanen roterar. Med tam behöver bilen inte diffbroms och kan följaktligen klara mycket tidiga gaspådrag i kurvor utan att spinna innehjulet. En diffbroms gör inte något åt orsaken till problemet utan åtgärdar bara symptomen.
Min mk29 kom till Sverige under sent 1990-tal och upplevde flera ägare som inte riktigt insåg de speciella behov som en slank skönhet har. Någon hade begåvat henne med »Ã-hlinare«. Visst var dämparna vackra att se, men de var felaktigt specificerade och monterade så att det skadat dämparnas tätningar och kolvstänger. Men jag erkänner att jag föll för guldgansen i »Ã-hlinarna« vid köptillfället.
Ett antal andra skavanker i hennes inre har också uppdagats och åtgärdats: sprickor i ramen som resultat av otur med ett avgassystem, ett snett bakaxelhus med sprickor, krokiga drivaxlar och några underligt monterade hjullagerhus bak.
Jag har även fixat flytande bromsskivor, ny drevsats, ny motor, drop stop-stag i framvagnen, nya fjädrar, racingkylare i aluminium och honeycombcarbonstag för dubbelvingen.
Sa jag att detta är den 15:e Clubman som jag har haft i min omvårdnad? Det är galenskap, men en väldigt underbar galenskap.
MALLOCK U2 MK 29 1991
MOTOR
Ford Zetec 1800 enligt FormelFord-reglementet. 4 cylindrar, cirka 165 hk.
VÄXELLÅDA
Fyrväxlad Quaife med dog-ring.
PRIS
Stefan köpte sin för 105 000 kronor. Nypris idag cirka 200 000 kronor.
Kommentarer
Hej
Ni killar verkar att ha bra koll på det här med häftiga motorer.
Jag har en fråga:
Har en Morgan -95 med en standard Ford Zetec 1800. 114Hp tror jag.
Önskar plocka ut lite mer kraft ur den maskinen.
Hur bäst förfar man?
Steg 1 ?????
Steg 2 ?????
Steg 3 ?????
Tacksam om någon kan ge mig trenne tips.
Med Morganhälsning
Bruno