Konservburken stängd
Per Hammarsjö skyr inga medel när det gäller att skapa den optimala fotobilen. Eller är det bara safarilooken han drömmer om?
Min Toyota Land Cruiser
har fått sig ett rejält ansiktslyft, från att ha varit fläckvis vit till rostplågad plåt med såren omplåstrade och sminkade med vit färg. Taket kunde liknas vid ett konservburkslock (det gick att lyfta i bakkant). Endast en plåtremsa över framrutan höll den två kvadratmeter stora plåten på plats. Svetsen fick titta fram och så var konsverburken tillsluten igen.
Höjdpunkten så här långt i projektet är ändå det safaritak som konstruerats. Efter en del surfande på nätet för inspiration togs intiativet att börja bygget. Framför allt riktades blicken mot alla de lösningar som finns till Land Rover - oftast otroligt välbyggda och tuffa.
Uträkningar och skisser för just mitt ekipage gjordes på lämpligt ställe, i det här fallet sidan av taket som just grundats efter det omfattande plåtjobbet.
Förutom måtten användes dock inte de minimala uträkningar och skisser som gjorts, improvisation och anpassning till bilen var det arbetssätt som lämpade sig bäst.
Det tog inte mer än
en dag att få det svetsat och nästan klart, slutlackering återstår. En baktanke med hela konstruktionen är att den ska ge möjligheten att fotografera bilar från vinklar vi är ovana att se.
Som exempel kan nämnas den rigg som man på kort tid kan montera på taket och på så sätt fotografera en efterföljande bil i en massa märkliga vinklar. Riggen ligger just nu på ritbordet och förväntas vara klar till våren.
Givetvis ger ett safaritak Land Cruisern den look den förtjänar, vilken kommer se riktigt tuff ut om jag tittar i mitt fantasiförråd.
Extraljus, extrahjul
och jeepdunk är några av de saker som har en given plats där uppe i det blå. Nästa steg för det vita monstret är att förgöra resten av rosten och därefter en omlackering av bilen, något man inte kan annat än se fram emot. Jag och mina rostgnagande vänner i garaget hoppas på ett produktivt 2006!