Bild
Nästa artikelJohans ljusa idé
Publicerad 27 juni 2007
Olof Neergaard * Rover 75 V8
Olof sparar 10 000 kr på att bygga om strålkastarna
istället för att köpa nya.
I ett anfall av naivitet tog jag min nya Rover 75 V8 till Bilprovningen
utan att byta strålkastare. Klantigt, eftersom bilen visserligen var
vänsterstyrd men förberedd för vänstertrafik. Jag hade ju köpt den i
England.
Som så många bilar av idag har Rovern xenonstrållastare på
halvljuset. Gasurladdningslampor, alltså. En smart detalj med dessa är
att ett litet metallbleck styr ljusbilden. Genom att ställa om det
försvinner asymmetrin och man får en ljusbild som inte bländar
medtrafikanterna. Det var så jag tog bilen till
registreringsbesiktningen.
Naturligtvis blev det bakslag. Det måste
finnas hörn på ljuset som lyser upp vägrenen. Så för att få svenska
nummerskyltar måste bilen ha strålkastare anpassade för högertrafik.
Sådana går att köpa. För cirka 10 000 kronor paret!
Som tur fick
vännen Johan Albertén en riktigt ljus idé. Han hade samma problem med
sin Englandsimporterade Lotus Elise med projektorstrålkastare. För att
få den bilen godkänd flyttade han helt enkelt på metallblecken i
strålkastarna. Kanske skulle det vara lika enkelt på mina Roverlyktor.
Hela
frontpartiet åkte av i ett nafs. Sedan skruvade Johan itu strålkastarna
som mest påminde om stora plastburkar när de lösgjorts från karossen.
Sedan
var det en smal sak för Johan att vända på metallblecket och karva ut
en liten fördjupning på ena sidan så att ljuset projiceras åt höger
istället för vänster. Det gällde bara att tänka på att ljusbilden blir
tvärt emot vad det ser ut som när man har strålkastaren i handen. Upp
och ner, alltså.
På återbesöket hos Bilprovningen berömde de
ljusbilden och kallade halvljuset för »utomordentligt«. En vecka senare
kom nummerskyltarna.
utan att byta strålkastare. Klantigt, eftersom bilen visserligen var
vänsterstyrd men förberedd för vänstertrafik. Jag hade ju köpt den i
England.
Som så många bilar av idag har Rovern xenonstrållastare på
halvljuset. Gasurladdningslampor, alltså. En smart detalj med dessa är
att ett litet metallbleck styr ljusbilden. Genom att ställa om det
försvinner asymmetrin och man får en ljusbild som inte bländar
medtrafikanterna. Det var så jag tog bilen till
registreringsbesiktningen.
Naturligtvis blev det bakslag. Det måste
finnas hörn på ljuset som lyser upp vägrenen. Så för att få svenska
nummerskyltar måste bilen ha strålkastare anpassade för högertrafik.
Sådana går att köpa. För cirka 10 000 kronor paret!
Som tur fick
vännen Johan Albertén en riktigt ljus idé. Han hade samma problem med
sin Englandsimporterade Lotus Elise med projektorstrålkastare. För att
få den bilen godkänd flyttade han helt enkelt på metallblecken i
strålkastarna. Kanske skulle det vara lika enkelt på mina Roverlyktor.
Hela
frontpartiet åkte av i ett nafs. Sedan skruvade Johan itu strålkastarna
som mest påminde om stora plastburkar när de lösgjorts från karossen.
Sedan
var det en smal sak för Johan att vända på metallblecket och karva ut
en liten fördjupning på ena sidan så att ljuset projiceras åt höger
istället för vänster. Det gällde bara att tänka på att ljusbilden blir
tvärt emot vad det ser ut som när man har strålkastaren i handen. Upp
och ner, alltså.
På återbesöket hos Bilprovningen berömde de
ljusbilden och kallade halvljuset för »utomordentligt«. En vecka senare
kom nummerskyltarna.