Bild
Nästa artikelHindenburg flyger inte
Publicerad 27 juni 2007
Eric Lund * Porsche 911 Carrera
Hindenburg heter numera min 911. »Den har ballongdäck och är väldigt röd«, förklarar Jonas Jarlmark och är sedan ute ur rummet innan jag hinner kontra.
Vad jag hade tänkt säga var att luftfjädring inte måste ha något med hjulupphängningarna att göra, fler borde inse det fina med att ha rejäla stötupptagande ytor mellan fälg och asfalt.
Om jag bara hunnit skulle jag även ha snörpt lite på munnen och sagt något om gran turismo som kulturyttring, »min Porsche är minsann ingen söndagsfjomp utan ett seriöst reseverktyg för både Europaturnéer och motorvägspendling, vi snackar komfort.«
Jag lät testförare Holmberg frakta Hindenburg mellan konerna och hade bara ett förbehåll: låt bli att ge järnet från ettan till tvåan om inte hela drevsatsen ska hamna på asfalten.
Om du aldrig sett din egen bil framföras flat out av en 26-årig rallyförare, kläckt och ruvad mitt i en bredsladd, har du en sällsam syn kvar att uppleva. Det tar bara några svängar för Peter att hitta 911-gunget där varje retursladd utnyttjas optimalt för att lotsa bilen runt nästa kon.
Jag kan alltså inte skylla på skit bakom spakarna när tiderna inte lyfter för Hindenburg. Men mitt förbehåll att Peter inte fick stämpla fullt på första växeln måste väl ha fått sekunderna att rinna iväg?
Jag har i alla fall en trogen supporter, nämligen Perrys Motor i Strömsholm. Perry och sonen Dick har skött min bil sedan jag köpte den för drygt sex år sedan och nyligen var det dags för 12 000-milaservice.
Perry vet att jag är bilhypokondriker och håller därför alltid lugnande samtal. Så här brukar det låta: »Kör så hårt du kan, de här grejerna tål att gasas med!«
Sagt och gjort. På göralistan finns nya däck och en chassipreparering med hjälp av tidningens testingenjör. Sedan ska Punto diesel få sina fiskar varma.
Vad jag hade tänkt säga var att luftfjädring inte måste ha något med hjulupphängningarna att göra, fler borde inse det fina med att ha rejäla stötupptagande ytor mellan fälg och asfalt.
Om jag bara hunnit skulle jag även ha snörpt lite på munnen och sagt något om gran turismo som kulturyttring, »min Porsche är minsann ingen söndagsfjomp utan ett seriöst reseverktyg för både Europaturnéer och motorvägspendling, vi snackar komfort.«
Med sedan ett
par veckor är den argumentationen ihålig. Orsak: 62,8 sekunder. Till och med Fiat Punto Diesel är snabbare genom vår A-sprint.Jag lät testförare Holmberg frakta Hindenburg mellan konerna och hade bara ett förbehåll: låt bli att ge järnet från ettan till tvåan om inte hela drevsatsen ska hamna på asfalten.
Om du aldrig sett din egen bil framföras flat out av en 26-årig rallyförare, kläckt och ruvad mitt i en bredsladd, har du en sällsam syn kvar att uppleva. Det tar bara några svängar för Peter att hitta 911-gunget där varje retursladd utnyttjas optimalt för att lotsa bilen runt nästa kon.
Jag kan alltså inte skylla på skit bakom spakarna när tiderna inte lyfter för Hindenburg. Men mitt förbehåll att Peter inte fick stämpla fullt på första växeln måste väl ha fått sekunderna att rinna iväg?
»Visst, där gick säkert en halv sekund«,
säger Jarlmark och får ad-Lars att vrida sig i skrattkramper. Vem behöver ovänner med sådana vänner?Jag har i alla fall en trogen supporter, nämligen Perrys Motor i Strömsholm. Perry och sonen Dick har skött min bil sedan jag köpte den för drygt sex år sedan och nyligen var det dags för 12 000-milaservice.
Perry vet att jag är bilhypokondriker och håller därför alltid lugnande samtal. Så här brukar det låta: »Kör så hårt du kan, de här grejerna tål att gasas med!«
Sagt och gjort. På göralistan finns nya däck och en chassipreparering med hjälp av tidningens testingenjör. Sedan ska Punto diesel få sina fiskar varma.
Kommentarer
Hej där
Jag har för mig att ni har skrivit en köptips-artikel om BMW 635CSi för några år sedan.
I vilket nummer och skulle det vara möjligt att komma över testet ??
M.v.h / Tilman D. Thulesius från Kungsängen
Hej Tilman!
Köplustartikeln om BMW 635 CSi fanns i Automobil 11.06. Du kan enkelt köpa tidningen genom ett mejl till bestallning@automobil.se.
Med vänlig hälsning
AUTOMOBIL
Eric Lund