Bild
Nästa artikelHåll undan, Ferrari F430!
Publicerad 14 augusti 2008
Collection
Förare av tyska och italienska värstingbilar behöver inte längre hålla koll i backspegeln - Pers Miata ligger redan en kon före.
Så har äntligen Projekt-Miatan kört sin officiella runda i A-sprinten med testförare Jonas Jarlmark bakom ratten. Och fort gick det. Närmare bestämt exakt 53 sekunder. En tiondel snabbare än Ferrari F430 och delad sjätteplats i A-sprintlistan med Porsche Cayman S.
Vi visste redan att bilen skulle vara snabb men att den skulle spöa en erkänd röding från Italien hade vi inte trott.
Det är lätt att slå sig för bröstet och vara stolt över sin lilla bil, A-sprinten sorterar verkligen ut essen i bilskaran när det gäller väghållning och kontrollerbarhet. I originalutförande borde bilen hamna på ungefär samma tider som nya Miata (MX-5 nc, A-test i 12.05) - det vill säga någonstans mellan 56 och 56,5 sekunder.
I mitt fall är det uppenbart att R-däcken gör bilen snabb. De klistriga svålarna kapar tiden med 2-3 sekunder. Ã-vriga modiferingar - hjulupphängning, lättning och uppstyvning - kapar tillsammans den sista sekunden.
Så är man ägare till en F430 och känner sig lite stött av att en »symaskin« med dess förare kaxar upp sig är en investering i r-däck ett enkelt sätt att återställa ordningen och få ner Miata-folket på jorden igen. I alla fall för ett tag då vi snart går vi in i steg två med Projekt Road Sport. Då ska hjulupphängningen bli ännu vassare. Hjälper inte det får nog en V8 plats under huven.
I höst ska både bil och tid i A-sprint vara uppdaterad.
Vi visste redan att bilen skulle vara snabb men att den skulle spöa en erkänd röding från Italien hade vi inte trott.
Det är lätt att slå sig för bröstet och vara stolt över sin lilla bil, A-sprinten sorterar verkligen ut essen i bilskaran när det gäller väghållning och kontrollerbarhet. I originalutförande borde bilen hamna på ungefär samma tider som nya Miata (MX-5 nc, A-test i 12.05) - det vill säga någonstans mellan 56 och 56,5 sekunder.
I mitt fall är det uppenbart att R-däcken gör bilen snabb. De klistriga svålarna kapar tiden med 2-3 sekunder. Ã-vriga modiferingar - hjulupphängning, lättning och uppstyvning - kapar tillsammans den sista sekunden.
Så är man ägare till en F430 och känner sig lite stött av att en »symaskin« med dess förare kaxar upp sig är en investering i r-däck ett enkelt sätt att återställa ordningen och få ner Miata-folket på jorden igen. I alla fall för ett tag då vi snart går vi in i steg två med Projekt Road Sport. Då ska hjulupphängningen bli ännu vassare. Hjälper inte det får nog en V8 plats under huven.
I höst ska både bil och tid i A-sprint vara uppdaterad.
MAZDA MX-5 1,8 1998
140 hk.
Toyo R-däck 17x205x45.
Koni Sport med H&R fjädrar 90/60 nm.
Vikt med förare 1 150 kg.
Kommentarer
Eller så sätter man på R däck på ferrarin också... Konbanekörning är extremt mycket däcktest.
Super jazzed about gttenig that know-how.