Bild
Nästa artikelGjort som är förgjort
Publicerad 20 februari 2007
Collection
Var det bara batteriet som sinkade sommarens alpresa? Jonas vill inte veta.
I Automobil 9.06 skrev jag om den krånglande startmotorn på resan till Alperna. Den reparerades, men ta mig tusan om inte biljäkeln vägrade att starta igen på en motorvägsmack söder om Södertälje. Att äga en gammal bil är en känslomässig berg- och dalbana och det gäller att bestämma sig om man ska gilla läget eller kasta in handduken.
Jag gillar läget. Man träffar i alla fall nya människor och denna gång var det ett vänligt par som hjälpte mig kabla igång bilen. Med startkablar anslutna spann motorn igång som en klocka och det pekade åt att batteriet var dåligt. Eller var det generatorn som inte laddade?
Mekaniker Perry, som svarar på mina samtal med en ängels tålamod, tipsade om Lars-Göran Thomasfolk, före detta pressbilsansvarig på Porsche Sverige, numer pensionär boende i Södertäljetrakten.
Lars-Göran svarade i telefon och åtog sig att kolla laddningen.
- Laddningen är alldeles utmärkt, det är batteriet som är dåligt, sade Lars-Göran med voltmetern i högsta hugg.
Med nytt batteri startade bilen återigen utan minsta tvekan och jag ångrar att jag senare tog upp ämnet med Jonas Jarlmark.
- Det är ett rejält spänningsfall i alla kopplingar mellan tändningslåset och startmotorn på gamla 911:or och jag har dragit ett par kablar direkt från tändlåset till startmotorn för att minimera spänningsförlusterna. Det kanske var det dåliga batteriet som orsakade startproblemen på resan. Man vet ju aldrig, sade Jarlmark.
Jag tror inte jag vill veta heller. Utlägg som redan är genomförda ska man inte fundera över efteråt.
Jag gillar läget. Man träffar i alla fall nya människor och denna gång var det ett vänligt par som hjälpte mig kabla igång bilen. Med startkablar anslutna spann motorn igång som en klocka och det pekade åt att batteriet var dåligt. Eller var det generatorn som inte laddade?
Mekaniker Perry, som svarar på mina samtal med en ängels tålamod, tipsade om Lars-Göran Thomasfolk, före detta pressbilsansvarig på Porsche Sverige, numer pensionär boende i Södertäljetrakten.
Lars-Göran svarade i telefon och åtog sig att kolla laddningen.
- Laddningen är alldeles utmärkt, det är batteriet som är dåligt, sade Lars-Göran med voltmetern i högsta hugg.
Med nytt batteri startade bilen återigen utan minsta tvekan och jag ångrar att jag senare tog upp ämnet med Jonas Jarlmark.
- Det är ett rejält spänningsfall i alla kopplingar mellan tändningslåset och startmotorn på gamla 911:or och jag har dragit ett par kablar direkt från tändlåset till startmotorn för att minimera spänningsförlusterna. Det kanske var det dåliga batteriet som orsakade startproblemen på resan. Man vet ju aldrig, sade Jarlmark.
Jag tror inte jag vill veta heller. Utlägg som redan är genomförda ska man inte fundera över efteråt.
test
Porsche 911 SC 1982
Total motion: 13 250
mil
Formkurva
0-100 km/h: 6,8 sekunder
Toppfart: 235
km/h
Tjänstevikt: 1 250 kg
Förbrukning blandad
körning: 11,6 l/100 km
Motor: Boxer 6, 2 994 cm3
Max
effekt: 204 hk vid 5 900 r/min
Max vridmoment: 267 Nm vid 4
300 r/min
Planer inför hösten
Dags för vinterförvaring.