Bild
Nästa artikelEndast tjejkörd!
Publicerad 25 juni 2007
ANNA ERIKSMO * PORSCHE 944 S2
"Tjejkörd". Jag undrar vad det egentligen betyder. Det stod visserligen
inte "tjejkörd"i den här annonsen, men det var säljarens ex-fru som
hade haft bilen så jag antar att den var "tjejkörd". Så skulle den
förbli...
Inför förra säsongen fattade jag och min sambo, Fredrik, beslutet att
det var billigast om vi kunde dela på en racebil. En jättebra idé
tyckte vi då och investerade i en gammal illgrön 911. Efter en säsong
insåg vi dock att tiden var mogen för varsin räser. "Hur ska vi annars
kunna tävla mot varandra?"
Under sommaren hade vi köpt en gammal
944 N/A, för att ha som extra leksak. Det blev bara jag som körde den
på bana, men jag älskade den. Då den var lite mer lättmanövrerad än vår
gamla 911 så vågade jag köra mer på (och över) gränsen för vad både jag
och bilen klarade. Då vi sålde 911, med en tår i ena ögat, så var det
en 944 som jag ville ha.
Fredrik gick raskt
och köpte en 944 S2 cabriolet, som redan hade det rätta chassit,
fälgarna etc. Jag insåg raskt att jag inte kunde nöja mig med en
"vanlig" 944 utan var tvungen att också skaffa en S2 för att hänga med.
Efter
lite sökande hittade jag mitt objekt på nätet. Tjejkörd. Eftersom bilen
var till salu i Stockholm så bad jag Mr Porsche 944, Anders Hansson
(känd från vansinnesfärder i den amerikanska öknen, se reportaget i
Automobil 1.07) att kolla på den och han sa: KÃ-P! Bilen var helt
original och hade väl inte varit i närheten av en bana innan jag la
vantarna på den.
Efter att ha testat den på Sturup Raceway bestämde
jag mig för att börja metamorfosen. Först rök den fina inredningen
(till svärmors stora förskräckelse). Därefter började ett idogt
arbetande med att skrapa bort limrester och dylikt för att få bilen ren
invändigt. För er som inte har provat, gör inte det. Det är precis lika
tråkigt som det låter.
Under vintern har fordonet
genomgått en total förvandlig från en mjuk, mysig och välvårdad
glassätarbil, till en hård, kaxig och farlig racebil med svetsad
helbur, rensad inredning, ny stol och ratt och så vidare. Chassit
beställde jag såklart av Dr Jarlmark, "only the best will do", och
många timmar har bilen stått hos min hjälte Per, i hans verkstad
utanför Malmö.
Nu börjar säsongen närma sig med stormsteg och jag
har något så ovanligt som en bil som är färdig innan säsongen börjar.
Om några veckor är det tävlingspremiär (och så klart inofficiellt
familjemästerskap) och jag lovar att köra bilen som en tjej. Snabbt i
kurvorna och snabbare på rakan...
det var billigast om vi kunde dela på en racebil. En jättebra idé
tyckte vi då och investerade i en gammal illgrön 911. Efter en säsong
insåg vi dock att tiden var mogen för varsin räser. "Hur ska vi annars
kunna tävla mot varandra?"
Under sommaren hade vi köpt en gammal
944 N/A, för att ha som extra leksak. Det blev bara jag som körde den
på bana, men jag älskade den. Då den var lite mer lättmanövrerad än vår
gamla 911 så vågade jag köra mer på (och över) gränsen för vad både jag
och bilen klarade. Då vi sålde 911, med en tår i ena ögat, så var det
en 944 som jag ville ha.
Fredrik gick raskt
och köpte en 944 S2 cabriolet, som redan hade det rätta chassit,
fälgarna etc. Jag insåg raskt att jag inte kunde nöja mig med en
"vanlig" 944 utan var tvungen att också skaffa en S2 för att hänga med.
Efter
lite sökande hittade jag mitt objekt på nätet. Tjejkörd. Eftersom bilen
var till salu i Stockholm så bad jag Mr Porsche 944, Anders Hansson
(känd från vansinnesfärder i den amerikanska öknen, se reportaget i
Automobil 1.07) att kolla på den och han sa: KÃ-P! Bilen var helt
original och hade väl inte varit i närheten av en bana innan jag la
vantarna på den.
Efter att ha testat den på Sturup Raceway bestämde
jag mig för att börja metamorfosen. Först rök den fina inredningen
(till svärmors stora förskräckelse). Därefter började ett idogt
arbetande med att skrapa bort limrester och dylikt för att få bilen ren
invändigt. För er som inte har provat, gör inte det. Det är precis lika
tråkigt som det låter.
Under vintern har fordonet
genomgått en total förvandlig från en mjuk, mysig och välvårdad
glassätarbil, till en hård, kaxig och farlig racebil med svetsad
helbur, rensad inredning, ny stol och ratt och så vidare. Chassit
beställde jag såklart av Dr Jarlmark, "only the best will do", och
många timmar har bilen stått hos min hjälte Per, i hans verkstad
utanför Malmö.
Nu börjar säsongen närma sig med stormsteg och jag
har något så ovanligt som en bil som är färdig innan säsongen börjar.
Om några veckor är det tävlingspremiär (och så klart inofficiellt
familjemästerskap) och jag lovar att köra bilen som en tjej. Snabbt i
kurvorna och snabbare på rakan...
Porsche 944 S2 1990
Jag äger bilen sedan: 2006-09-23
Antal mil: 16 000
Modifieringar: Massor.
Planer: Höga.