Bild
Nästa artikel

Drömmen om lyxbilen

Mercedes-Benz 250 S

Hur ålderstigen måste en lyxbil vara för att värdeminskning eller rädslan för haveri med följande ekonomisk ruin ska förbytas i njutning av dåtidens tekniska kunnande?

Har du drömt om att byta ut din Starlet mot en sprillans ny Lexus ls eller en Audi S8? En härlig dröm som bleknar snabbt då kostnaden lätt når över 200 kronor per mil bara i värdeminskning. En nivå då petitesser som trängselavgifter och parkeringsböter inte ger något markant utslag i ägandekostnaderna. Heder till de som har och tar sig råd att leva så!
Den något mer sansade versionen av lyxbilsdrömmen innehåller något som rutschat en bit utför. En bmw 750il, Mercedes s 500, eller om man vill bryta det stortyska mönstret, en Jaguar xj. De kan man få »billigt« eftersom redan ett enklare fel kan kosta i princip hur mycket som helst att laga. Efter en stunds funderande inser man att bilen kommer köras med hjärtat i halsgropen och antagligen leda till en elakartad form av bilhypokondri, ständigt lyssnande efter nya missljud som kan indikera orimliga utgifter.


Själv vill jag påstå



att jag hittat min egen lyxbilsdröm. En 40-årig Mercedes 250 s i ljusblått och endast 8 500 mil på mätaren. Mil som inte placerats där av en skrupelfri importör utan genom sparsamt körande och varmgarageförvaring.
Detta är en bil att nyttja så som lyxbilar egentligen är tänkta. När man vill få känslan av värdigt framskridande snarare än ren transport. Då resan i sig blir en upplevelse och man kan fascineras över att det gjordes så kompetenta bilar redan på 1960-talet.


Lyxen med bilen



består framför allt i den otroliga förfining som Mercedes­ingenjörerna skapat. Dörrar och luckor faller igen med väl avvägda tjoff, ratten är fjäderlätt trots sin storlek, inredningen påminner mer om klassisk förstaklass tågvagn än något annat. Komforten står inte långt efter moderna bilar, mjuk gång som inte försöker vara sportig, bara utstuderat bekväm. En annan trevlig punkt är den sexcylindriga motorns lätta hummande, 80 km/h är perfekt fart. Mysfaktor i kubik. Lyxigt att inte stressa.
Dessutom med ett lågt inköpspris, helförsäkring kring tusenlappen per år och en försumbar servicekostnad eftersom den gått så lite att nästan inget behöver bytas ut. Lågmilade, fina, äldre lyxbilar ger maximal bilnjutning per krona. *

Mercedes 250 S Automatic 1966

Teknik: Rak sexa, 2 496 cm3 130 hk DIN. Bakhjulsdrift, 4-växlad automat, skivbromsar runt om. Pendelaxel bak.

Formkurva: Toppfart 175 km/h, 0-100 på 12,5s.

Extrautrustning: Stort soltak, armstöd, original vinterdäck.

Taggar: Collection
Drömmen om lyxbilen
Drömmen om lyxbilen

Kommentarer

#1
Thomas
2007-06-14 18:42

Jag har haft en Mercedes 220b-63a.Den hade rak 6a på 2,2 liter och 105SAE.
Den var med rattväxel.Mkt trevlig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.