Bild
Nästa artikelÖppet blås i Mercedes E-klass
Publicerad 15 december 2009
Nyheter
Detroit Auto Show i januari bubblar av nyheter. Mercedes passar på att släppa cabrioletversionen av nya E-klassen och lovar att tupén ska sitta kvar.
Den ersätter CLK Cabriolet och baseras på nya E-klasscoupén, Mercedes E-klass Cabriolet. Till skillnad från många konkurrenter använder Mercedes tyg i toppen, inte minst för att få en effektivare packningsgrad och kunna ha plats för både tak och bagage.
Den kanske mest innovativa detaljen är det Mercedes kallar AirCap-systemet, en decimeterbred vindavvisare i vindrutans överkant som tillsammans med en vindavvisare bakom baksätet ska se till att hålla hela passagerarutrymmet dragfritt. Enligt Mercedes ska systemet fungera i upp till 160 km/h.
Motormässigt bjuds fem alternativ, från lilla 220 CDI på 170 hästkrafter till V8:an i E500 på 388 hästkrafter.
Den kanske mest innovativa detaljen är det Mercedes kallar AirCap-systemet, en decimeterbred vindavvisare i vindrutans överkant som tillsammans med en vindavvisare bakom baksätet ska se till att hålla hela passagerarutrymmet dragfritt. Enligt Mercedes ska systemet fungera i upp till 160 km/h.
Motormässigt bjuds fem alternativ, från lilla 220 CDI på 170 hästkrafter till V8:an i E500 på 388 hästkrafter.