Bild
Nästa artikelFerrari 599 Hy-Kers - både grön OCH snabbare!
Publicerad 3 mars 2010
Genève 2010
Det krävdes en Ferrari för att göra hybridbilen både snabbare och snålare än originalet.
Ferrari 599 Hy-Kers är en spännande lösning på den italienska tillverkarens dilemma med EU:s kommande CO2-avgasnormer. Om fyra år ska den genomsnittliga utsläppsnivån i en märkesflotta vara 140 g CO2/km, annars drabbas man av straffavgifter - som säkert hamnar på kännbar nivå även för den som har råd med en Ferrari. Märket låg under 2007 på 430 g CO2/km och har visserligen minskat utsläppen drastiskt med hjälp av nya 458 Italia, men mycket återstår.
Hybriddrivna Ferrari 599 Hy-Kers i montern i Genève är ett radikalt och smart drag: bilen är både snabbare och snålare än "normalversionen". Bilen har en sjuväxlad DSG-låda i förbindelse med en 100-hästars elmotor i bakvagnen.Denna kan både driva bilen ensamt och ge extra "boost" under acceleration. Batterierna är slimmat inbyggda mellan den helt släta undersidan och passagerarutrymmet - inga utrymmesinskränkningar har behövt göras och tyngdpunkten har faktiskt flyttats nedåt ett stycke. "Inget har offrats i köregenskaperna" lovar Ferrari..
Vikten har visserligen ökat ca 100 kg, men Ferraris mål att ersätta varje kg "förlorad" vikt med ytterligare en hästkraft har å andra sidan infriats med råge. Därför är bilen både accelerationssnabbare och snålare än "originalet": accelerationen 0-200 tar 10,4 sekunder, mot 11,0.
Ferrari uppger att hybridsystemet kan appliceras i alla kommande modeller från märket.
Hybriddrivna Ferrari 599 Hy-Kers i montern i Genève är ett radikalt och smart drag: bilen är både snabbare och snålare än "normalversionen". Bilen har en sjuväxlad DSG-låda i förbindelse med en 100-hästars elmotor i bakvagnen.Denna kan både driva bilen ensamt och ge extra "boost" under acceleration. Batterierna är slimmat inbyggda mellan den helt släta undersidan och passagerarutrymmet - inga utrymmesinskränkningar har behövt göras och tyngdpunkten har faktiskt flyttats nedåt ett stycke. "Inget har offrats i köregenskaperna" lovar Ferrari..
Vikten har visserligen ökat ca 100 kg, men Ferraris mål att ersätta varje kg "förlorad" vikt med ytterligare en hästkraft har å andra sidan infriats med råge. Därför är bilen både accelerationssnabbare och snålare än "originalet": accelerationen 0-200 tar 10,4 sekunder, mot 11,0.
Ferrari uppger att hybridsystemet kan appliceras i alla kommande modeller från märket.